اخبار

نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی باید تقویت شود

نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی باید تقویت شودروح الله عباسپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجلس شورای اسلامی دو نقش قانونگذاری و نظارت دارد که خوشبختانه برنامه ریزی لازم برای تقویت وظیفه نظارتی که در دوره‌های قبل ضعیف‌تر بود صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد این وظیفه خود را به شکل اساسی انجام دهد باید نقشه راه خود را که آیین نامه داخلی مجلس است، اصلاح کند.
عباسپور گفت: این کار زمانبر است و باید مجلس جهت گیری‌های خود را کمی تغییر دهد تا بتواند نقش نظارتی را تقویت نماید.
راهبرد اقتصادی کشور، اقتصاد مقاومتی است
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص شعار جهش تولید، افزود: راهبرد اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است و از جمله زیرگروه‌های این مجموعه که پایه و اساس اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود موضوع تولید است.
وی اضافه کرد: در این راستا سال گذشته به نام رونق تولید و امسال جهش تولید مزین شده است و مجلس شورای اسلامی هم اولویت‌های خود را بر مسایل اقتصادی از قبیل اشتغال، معیشت، تولید، ارزش پول ملی و دیگر مولفه‌های اقتصادی قرار داده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم کار اصلی و اساسی در این حوزه صورت گیرد باید در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه رسالت کمیسیون صنایع و معادن از کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برجسته بوده که شاه بیت آن تولید، اشتغال و فعالسازی واحدهای راکد و تعطیل است.
وی افزود: یکی از کارهای کمیسیون صنایع و معادن، بازدید از استان‌ها و بررسی وضع صنعت کشور از نزدیک است تا درخصوص واحدهای فعال یا نیم فعال و موانع تولید تصمیم گیری شود.
این نماینده با بیان اینکه موانع تولید بسیار زیاد است، گفت: ۴۰ مورد از این موانع را احصا کرده‌ایم و باید گفت هفتاد خوان پیش روی تولید قرار دارد و قریب به ۶۰ درصد واحدها به دلیل نقدینگی غیرفعال هستند.
عباسپور افزود: باید منابع صندوق توسعه ملی به این سمت هدایت شود و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.
وی گفت: همچنین مبارزه با قاچاق کالا یکی از بحث‌های دیگر برای احیای واحدهای تولیدی است و باید با جدیت جلوی واردات بی رویه را بگیریم.
این نماینده گفت: اعطای تنفس پنجساله، پرداخت ۶ درصد جریمه‌ها و تسهیل بازار کسب و کار از دیگر اقداماتی است که می‌توان برای فعال سازی واحدهای راکد و نیم فعال به کار گرفت.
عباسپور خاطر نشان ساخت: متاسفانه بسیاری از دلایل ناکامی‌ واحدهای تولیدی کشور، سیاست گذاری غلط و حتی برخی مواقع خود قوانین مصوب قوه مقننه است که موانع و مشکلات تولید می‌شوند و باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد.
وی اضافه کرد: در جریان کرونا و پسا کرونا دنیا دچار چالش اقتصادی شده است و واحدهای تولیدی نیز با توجه به محدودیت‌های بین المللی و تحریم‌ها از این داستان مستثنی نیستند و باید برای حل مشکلات آنها برنامه ریزی داشت.
بخش اعظمی از گرانی خودرو مربوط به خودروسازان نیست
وی با اشاره به گرانی برخی اقلام در بازار گفت: مجلس شورای اسلامی برای کنترل گرانی‌ها هم برنامه دارد و از اولویت‌های مجلس است ولی هنوز مجلس بعد از یک ماه روی ریل نیفتاده و در حال شکلدهی ساختار خود است.
این نماینده در خصوص گرانی خودرو، گفت: بخش اعظمی از گرانی خودرو به خارج از خودروسازی بر می‌گردد و البته باید پذیرفت که مدیریت مالی خودروسازی خوب نیست و بسیاری از خط‌های تولید آنها در داخل و خارج، توجیه اقتصادی ندارد و قیمت تمام شده خودرو را بالا می‌برد.
وی اضافه کرد: برای کنترل قیمت خودرو باید بازار از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت کنترل شود و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.
عباسپور گفت: الان متاسفانه فضای مجازی در بسیاری از مواقع قیمت‌ها را تعیین می‌کند و در این زمینه باید قوه قضاییه وارد عمل شده و بازار خودرو را مانند بازار ارز کنترل کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا