اخبار

۵۵ هزار نفر در استان اردبیل به فرشبافی اشتغال دارند

۵۵ هزار نفر در استان اردبیل به فرشبافی اشتغال دارندمالک اژدرحسنی روز شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی فرش دستبافت روستایی و عشایری و صنایع دستی در مشگین‌شهر اظهارداشت: این هنرمندان سالانه بیش از ۱۲۰ هزار متر مربع انواع فرش و تابلو فرش تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.
او گفت: بر خلاف سایر صنایع که نوعی وابستگی به واردات و تحریم‌ها دارند ،صنعت فرش دستبافت یک صنعت تحریم‌شکن بوده و هیچ وابستگی به اعمال تحریم‌های خارجی ندارد.
او اظهارداشت: از صفر تا ۱۰۰ درصد کار تولید صنعت فرش دست‌بافت از بافنده گرفته تا رنگ رز ، مواد اولیه ، شست و شو ، طراحی و بافت کاملا داخلی و در اختیار صنعتگران ایرانی است.
وی افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا مشتری و طالب خرید فرش دستبافت ایران بویژه فرش دستباف استان اردبیل هستند که با تسهیل در صادرات فرش و حذف برخی از مراحل اداری و نیز راه‌اندازی گمرک اختصاصی فرش در استان می‌توانیم بازارهای جهانی را با تولید انبوه فرش دستباف در دست بگیریم.
اژدرحسنی همچنین گفت: بدلیل نبود گمرک اختصاصی فرش در استان صادرکنندگان فرش به ناچار فرش‌های خود را برای ارزیابی و صدور به گمرک تهران انتقال می‌دهند که این امر نیازمند صرف وقت و هزینه بیشتر از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش استان است.
وی به قدمت بالای تولید فرش در این استان و تنوع تولیدکنندگان در مناطق روستایی ، عشایری و شهری اشاره کرد و افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش با همراهی سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مجموعه‌های حمایتی و نیز بکارگیری روش‌های جدید حمایتی برای پوشش بیمه‌ای بافندگان ، ارائه تسهیلات بانکی ، تامین مواد اولیه تولید ، بازاریابی و فراهم‌سازی حضور بافندگان و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل نیز گفت: این نمایشگاه با هدف خرید مستقیم دست‌بافته‌های روستایی و عشایری و صنایع دستی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) دایر شده است.
میرعلی رحیمی‌زاد افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری و کمیته امداد امام خمینی (ره) به امضا رسیده، شرکت صنعت‌آفرینان امداد امام خمینی (ره) با حضور در استان اردبیل و نمایشگاه مشگین‌شهر ضمن ارزیابی توسط کارشناسان شرکت اقدام به خرید این محصولات می‌کند.
وی افزود: مرحله دوم این خرید نیز در شهرستان خلخال خواهد بود.
در نمایشگاه تخصصی فرش و صنایع دستی مشگین‌شهر ۱۰ تعاونی فرش دست‌بافت از مناطق مختلف استان اردبیل حضور دارند و ۲۰ راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی نیز در این نمایشگاه مشغول فعالیت هستند.
این نمایشگاه در مجموعه تاریخی شیخ حیدر مشگین‌شهر به مدت پنج روز برای بازدید عموم دایر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا