اخبار

یک تخم مرغ و اینهمه غوغا، واقعا چرا ؟

یک تخم مرغ و این همه غوغا
واقعاً چرا ؟
ماجرای تخم مرغ‌های رنگی تبریز که امسال هم به روال سال‌های اخیر در تبریز به نمایش گذاشته شد و نقش بستن نماد و تاریخ و فرهنگ ملت ترک و آذربایجان بر روی این تخم مرغ‌ها حواشی زیادی داشته است

برخی خبرگزاری‌های کشوری خاریج و تبریز ، این نقش ها را نمادهای قومیت گرایانه ، تجزیه طلبانه و پانترکیسم معرفی کرده‌اند

نمادهایی که برای دیدنش کافیست گردن فرازشان را کمی پایین انداخته و گلیم و فرش زیر پای خود را نظاره کنند و تامغاهای مشابه و هزاران ساله را در نقش و نگاره‌های آن ببینند

عین متن یکی از خبرگزاری‌ها را در ذیل برایتان می‌آوریم

این متن توسط 🔹پایگاه خبری آناج منتشر شده است
حاشیه تخم مرغی تبریز
نظارت فشل و عذرخواهی واجب برای آقای شهردار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، عید برای تبریز گرچه با باران و رحمت الهی آغاز شد اما باز تعطیلات عید برای تبریز با حاشیه همراه بود، حاشیه تخم مرغی که رفته رفته به یکی از موضوعات داغ مجازی کشور تبدیل شده و محل جدال جریانات ایرانشهری، قوم‌گرایی و تجزیه‌طلبی شده است و البته استفاده از نمادهای مغولی با عنوان الفبای ترکی(!) نیز همه دوست‌داران ایران، به‌خصوص آذری‌های وطن‌دوست را ناراحت و شاکی کرده است.
در میانه این حاشیه، چند نکته می توان نوشت؛
نکته اول اینکه براساس بررسی‌های انجام شده در صفحه مجازی مجری طرح تخم‌های رنگی، هیچ شک و شبهه مبنی بر داشتن گرایشات قوم‌گرایانه وی وجود ندارد و واگذاری اجرای چنین طرحی به یک عنصر قوم‌گرا، نشان از فشل بودن سیستم نظارتی شهرداری تبریز دارد.
نکته دوم اینکه جدا از قوم‌گرا بودن مجری طرح، عدم نظارت بر محتوا و نمادهای اجرا شده بر روی تخم‌های رنگی در حاشیه اخیر مشهود و مبرهن است که باز نشان از فشل بودن نظارت محتوایی سفارش دهنده طرح‌ها دارد.
نکته سوم اینکه این حاشیه تبدیل به مستمسکی شده است تا باردیگر پان‌ایرانیست ها بر تارک تبریز عزیز مهر تجزیه‌طلبی بزنند و از آن سو تجزیه‌طلب‌های ترک مدعی شوند که چرا شهرداری پس از اعتراضات مجازی، تخم‌مرغ رنگی را جمع‌آوری کرده است؟!
چنین حواشی ناشی از عدم نظارت و دقت، برای تبریز همیشه هزینه‌ساز بوده و چهره سَرِ ایران را مه‌آلوده می‌کند؛ این در حالی است که مردمان تبریز و آذربایجان در طول تاریخ و بخصوص تاریخ معاصر، بارها در عمل وطن‌دوستی خود را عیان فریاد زده‌اند و تحرکات ریز این‌چنینی نمی‌تواند این چهره مشعشع را مخدوش کند
نکته چهارم و آخر این که شهردار تبریز به‌عنوان مقام شماره یک دستگاه سفارش‌دهنده طرح، بایستی به دلیل قصور در نظارت از آحاد ملت ایران و به‌خصوص مردم تبریز و آذربایجان عذرخواهی کند و مدیران مسبب این حاشیه را برکنار کند تا مهر پایانی بر این حاشیه باشد. ”
🔹نکاتی در این متن برایم جالب بود
<< آذری‌های وطن‌دوست >>
آناج عزیز در تبریز و آذربایجان و کل این کشور یکپارچه ، سربلند و جاویدان چیزی و کسی به نام ” آذری ” نداریم .

صفت آذری باب میل همان پان ایرانیست‌ها و رهروان فکری سید جوادها و کسروی‌هاست ، تورک آذربایجانی زیبنده‌تر است هرچند کلمه تورک یادآور ۴۰ میلیون نفر مردم تورک ایران است و البته کشورهای همجوار ، و ناگفته پیداست که این کلمه در مذاق پان ایرانیست‌های مورد اشاره شما خوشایند نیست .
🔹در خصوص نکته دوم و قوم‌گرا خطاب کردن هنرمند طراح این نمادها با استناد به محتوای صفحه مجازی ایشان ، به نظر حقیر هیچکس نمی‌توانست به اندازه دوستان تبریزی ! و پان ایرانیست‌های عزیز در معرفی بیشتر و افزایش شهرت هنرمند شهرمان سرکار خانم فاطمه داداش‌زاده خوب و موثرعمل کند از این بابت از ایشان سپاسگزاریم 🙏
🔹در باب نکته سوم ، تجزیه طلب خواندن فعالان فرهنگی و تاریخی مطلب جدیدی نیست و همه عادت داریم .
🔹و اما نکته چهارم این متن ، مرا به یاد شب برفی تبریز و لزوم عذرخواهی شهردار و … می‌اندازد آشنا نیست ؟

و در پایان ، متن مصاحبه مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز با سایت فراز را عیناً تقدیم می‌کنیم
«مهدی حافظ زاده» مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز در این خصوص به خبرنگار «فراز» گفت: «ما جمهوری باکو نداریم و تنها جمهوری آذربایجان داریم؛ لباس جمهوری آذربایجان با تبریز و آذربایجان یکسان است. آذربایجان هم یک زمانی جزو ایران بود و با جمهوری آذربایجان اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی داریم. این جمهوری یک زمانی از ایران به دلیل بی‌کفایتی شاهان ایران جدا شدند. این که گفته می‌شود از ادبیات و لباس پان‌ترکسیم استفاده شده‌است را من متوجه نمی‌شوم. این تخم مرغ‌ها سال هاست که در تبریز وجود دارد و امسال یک نفری آمده، بر روی این موضوع زوم کرده و آن‌ها را نماد پان ترکسیم دانسته است.»
وی در خصوص استفاده از الفبای مغولستانی در طراحی تخم‌مرغ‌ها گفت: «این یک موضوع تخصصی است و در تخصص من و

شما نیست. سال‌ها قبل کارشناسان هنری، زبانی و تاریخی در تبریز در خصوص طراحی‌ها تصمیم گرفته‌اند و مجوز‌ها داده شده است. تاکید می‌کنم این تخم‌مرغ‌ها برای امسال نیست و امسال تنها نونوار شده‌اند.»

♦️خوب حالا دیگر میتوان علت جمع آوری این تخم مرغهای عزیز و مقصر جلوه دادن شهرداری را درک کرد .

🔹البته انتقاد به مدریت ضعیف فضای مجازی توسط شهرداری تبریز وارد بوده و به نظر میتوانستند خیلی بهتر از این عمل نموده و از اینهمه تنش و تشنج جلوگیری کنند

🔹شهردار محترم تبریز جناب دکتر هوشیار و مدیر کل محترم ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز
از همت و تلاش شما در معرفی فرهنگ و تاریخ این ملت بزرگ و شهر همیشه قهرمان تبریز( و صد البته تحمل هجمه‌های نامردانه و هوچی‌گری‌های مجازی داخلی وخارجی( دور از انصاف وبدون هیچگونه مدرک تاریخی مستدل) تشکر می‌کنیم

قطعاً مردم فهیم و فرهنگ دوست تبریز به شهادت تاریخ در تشخیص جبهه حق و باطل صحیح عمل نموده و قدردان همه کسانی هستند که در اعتلای فرهنگ این شهرفعالیت می‌کنند .
ودر آخر

♦️یاشاسین تخم مرغ آگاهی بخش نورزی

این کار باعث آشنائی نه تنها همشهریان تبریزی بلکه هموطنان عزیز با خط اورخون و تامغاهای تورکی شد

🔹عدو شد سبب خیر چون که خدا خواسته بود
من این را عیدانه تانری بزرگ به ملت عزیز و تاریخ ساز تورک و تبریز می دانم << تانریه شکرلر اولسون >>

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا