اخبار

آتش‌سوزی و غرق شدگی‌ بحران‌های تابستانی قزوین

آتش‌سوزی و غرق شدگی‌ بحران‌های تابستانی قزوینقدرت‌الله مهدیخانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه همه ساله تعدادی از شهروندن به دلیل رعایت نکردن مسایل ایمنی و شنا در برخی نقاط خطرناک مانند سدها، بندها، رودخانه ‌و کانال‌های موجود جان خود را از دست می‌دهند تا جایی که امسال وقوع چنین حوادثی جان ۱۱ تن از شهروندان قزوینی را گرفته و زنگ خطر این نوع بحران در سطح استان را به صدا درآورده است.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از این گونه حوادث تلخ تمامی شهروندان باید ضمن رعایت موارد ایمنی، از شنا کردن در کانال‌های آبیاری، سدها، بندها و رودخانه‌های پر آب خودداری و به علایم هشدار دهنده در این نقاط  توجه کنند.
وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی از جمله آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نیز باید نسبت به نصب علایم هشدار دهنده و موانع ایمنی در نقاط حساس و همچنین شهرداری‌ها نسبت به ایمن سازی کانال‌های آب داخل شهرها اقدام لازم را به عمل آورند.
مهدیخانی در خصوص وقوع حریق در منابع طبیعی، مزارع و باغات سطح استان، اظهار داشت: در پی بارش‌های گسترده ابتدای سال و رشد وسیع علف‌های هرز در سطح مناطق مختلف استان، بروز حریقهای گسترده را به دنبال داشته که از مهمترین دلایل عمده این نوع حوادث میتوان به عامل انسانی اشاره کرد.
به گفته وی، هشدارهای لازم در این رابطه به شهروندان داده شده و براساس مصوبات جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با  کشاورزانی که بر اثر اهمال و بی احتیاطی نسبت به رها کردن باقیمانده علوفه در زمین‌های کشاورزی خود اقدام و همین مساله منجر به آتش سوزی و خسارت به محیط زیست و منابع طبیعی شود، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
مهدیخانی تصریح کرد: در اطفاء حریق‌های صورت گرفته در مناطق مختلف استان از ظرفیت آتش‌نشانی‌ها، دهیاران، بسیج، نیروهای مسلح و مشارکتهای مردمی استفاده به عمل آمده است.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین خاطرنشان کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن برخی مناطق استان از جمله در رودبار الموت و طارم سفلی، هماهنگی‌های لازم با شرکت هواپیمایی خدمات ویژه برای تجهیز یک فروند هواپیمای سمپاشی به امکانات اطفای حریق صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده مقرر شده تا دستگاه‌های متولی نسبت به ایمن سازی و ایجاد موانع گسترش آتش مانند احداث آتش بُر، اقدام‌های لازم را به عمل آید.
از ابتدای سالجاری تاکنون ۶۵۰ هکتار از مراتع، مزارع و باغات قزوین طعمه حریق شده و سال گذشته نیز میزان آتش سوزی در منابع طبیعی استان تا نیمه نخست سال به ۹۴۰ هکتار رسیده بود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا