اخبار

وثیقه های بانکی از عرصه زمینها باید به اعیان تغییر کند

وثیقه های بانکی از عرصه زمینها باید به اعیان تغییر کندبه گزارش خبرنگار مهر، جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی و آئین تجلیل از صادرات کنندگان نمونه استان قزوین روز پنجشنبه در یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی کاسپین قزوینبرگزار شد.
لطف الله سیاهکلی در این جلسه اظهار داشت: قزوین مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد اما با مشکل تأمین زمین برای متقاضیان مواجهیم که باید برای آن فکری کنیم.
وی اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد زمین‌های استان اوقافی و بدون کاربری مانده است و برای تأمین زمین سرمایه گذاران جدید با چالش مواجهیم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه بانک‌ها وثیقه خود را از زمین صاحب ملک می‌گیرند و این کار موجب ایجاد بورس زمین می‌شود و شاهدیم که برخیمسیر تولید را به دلالی زمین تغییر داده‌اند.
سیاهکلی اظهار داشت: اگر برخی واحدها از مسیر تولید خارج شده‌اند برای ارزش پیدا کردن بیش از حد زمین‌های واگذار شده است لذا باید رویکرد واگذاری‌ها تغییر کند.
وی گفت: دولت به جای واگذاری زمین و جلوگیری از بورس بازی بهتر است به سرمایه گذار تولیدی برای مدت طولانی زمین اجاره دهد تا ارزش زمین بالا نرود و تولید مهم باشد و در کنار آن به جای اینکه بانک‌ها عرصه را به عنوان وثیقه بپذیرند، اعیان مورد وثیقه باشد.
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جای زمین باید تجهیزات و تکنولوژی مورد وثیقه بانکی باشد و در این میان با پیگیری‌های انجام شده اداره اوقاف استان اعلام کرده هر میزان زمین برای سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی لازم باشد تأمین می‌کند.

وی اضافه کرد: در کمیسیون صنعت به این موضوع خواهیم پرداخت تا از بورس زمین جلوگیری و تولید کننده واقعی وارد کار تولید و اشتغال آفرینی شود.
سیاهکلی در خصوص چالش‌های بخش معدن هم گفت: وقتی یک طرح معدنی وارد روستا یا منطقه‌ای می‌شود برخی ساکنان محلی چون سهمی از منافع آن ندارند فکر می‌کنند در معدن فقط پول جارو می‌کنند لذا مشارکت و همکاری کاهش می‌یابد در حالی که اگر سهمی از سود معدن به روستا داده شود حتماً شاهد همراهی بیشتری خواهیم بود و مانع برطرف می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: اینکه در شرایط کنونی که نفتی فروخته نمی‌شود از تعداد درخواست‌های معدنی فقط ۲.۸ درصد پاسخ گرفته می‌شود جای نگرانی و یک جای کار ایراد دارد و باید آن را رفع و از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

در این مراسم از ۲۵ صادرکننده نمونه استانی و کشوری تجلیل شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا