اخبار

مراقبت خوبی از آثار تاریخی خود نداشته‌ایم

مراقبت خوبی از آثار تاریخی خود نداشته‌ایمروح الله عباسپور عصر پنجشنبه در آئین رونمایی از الواح هخامنشی در موزه شهر قزوین که سال گذشته از آمریکا به ایران بازگشتند، افزود: در پی کم توجهی به این موضوع برخی از آثار تاریخی ما در معرض خطر قرار گرفته اند و نیازمند مراقبت جدی تر و بهتر هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تاریخ ایران را مطالعه می کنیم می بینیم که گستره سرزمینی این کشور کهن از شبه جزیره هند تا دریای مدیترانه بوده که در دوره های مختلف به ویژه قاجاریه و پهلوی بخش های مختلفی از آن از دست رفته و از ایران جدا شده است.
وی اظهار داشت: بسیاری از آثار هویتی و فرهنگی این سرزمین کهن امروز زینت بخش موزه های مهم و مطرح دنیاست که البته خیلی از آنها در نتیجه طمع قدرت های استکباری از کشور به سرقت رفته و تاراج شده اند.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سابقه کهن استان قزوین در حوزه تمدنی، گفت: وقتی از گذشته و شکوه تاریخی ایران صحبت می شود بسیاری از نقاط از جمله اصفهان در ذهن ها متبادر می شود اما نام و یادی از قزوین به ویژه سگزآباد به عنوان سرزمین ریشه ها نمی شود.
وی با اشاره به سابقه تمدنی و یکجانشینی ۹ هزار ساله در تپه های باستانی سگزآباد به عنوان بخشی از دشت قزوین،گفت: ریشه معنایی سگزآباد به زبان تاتی یعنی سرزمین سرسبز و پرآب که منشاء صنعت ذوب و فلزکاری دنیا و یکی از کانون های شهرنشینی و یکجانشینی جهان بوده است.
عباسپور با اشاره به آثار کشف شده در کاوش های باستان شناسی تپه سگزآباد، گفت: این منطقه و دیگر نقاط باستانی قزوین نیازمند سایت موزه هستند و با وجود ارزش باستانی غیرقابل انکار هنوز سرمایه گذاری مناسبی در آن را شاهد نیستیم و میراث فرهنگی باید در این حوزه اعتبارات مورد نیاز را اختصاص دهد.
رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در استان قزوین با یک مثلث باستانی از قزوین تا تاکستان تا سگزآباد بویین زهرا را شاهد هستیم که دارای ارزش بالایی به لحاظ باستان شناسی هستند و معرف بخشی از تمدن شکوهمند ایران زمین است.
وی با بیان اینکه ملت ایران یک ملت ریشه دار و با هویت و دارای تمدنی درخشان هستند،افزود: تمدن و دین ما با هم گره خورده و به آن می بالیم.
رحمانی با اشاره به نیاز برخی نقاط تاکستان به ایجاد سایت موزه یافته های باستان شناسی برای آشنایی مردم کشور و جهان و منطقه از فرهنگ و تمدن این سرزمین، افزود: باید گذشته و تمدن خود را به خوبی حفظ و معرفی کنیم.
فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: وقتی به تاریخ و گذشته این سرزمین می نگریم مشاهده می کنیم قبل از اسلام و تاکیدات این دین مبین، زنان در ایران دارای حقوق اجتماعی بوده اند و به آنها نفقه و پاداش فرزند آوری اهدا می شده و حقوق این قشر در حد اعلا مورد احترام قرار می گرفته است.
وی همچنین با اشاره به توجه ویژه اسلام به حقوق زن و دختران، اظهار داشت: ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال تقویت حقوق بانوان جامعه و همچنین تقویت جایگاه خانواده هستیم و بر همین اساس تاکید داریم که یارانه نوزادان باید استمرار داشته باشد.
در این مراسم الواح هخامنشی مربوط به داریوش یکم چهارمین فرمانروای دوره هخامنشی که در دهه ۳۰ در کاوش های باستان شناسی تخت جمشید کشف شدند، رونمایی شد.
الواح هخامنشی رونمایی شده تا مهرماه امسال در موزه شهر قزوین برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می شود.
الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار قطعه انواع لوح گلی و سنگی هستند که اسفند سال ۱۳۱۱ به خط ایلامی و میخی کشف شدند و سه سال بعد با توافق بین دولت وقت ایران و آمریکا برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی و رمزگشایی و ترجمه  متون درج شده در آنها به طور امانت به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو امانت داده شد.
بخشی از این الواح در سال های قبل به کشور بازگشته بودند و بخشی نیز در مهر ماه امسال پس از ۸۰ سال به ایران بازگشتند.
هخامنشیان از قدرتمندترین حکومت های ایران و جهان باستان بودند که تاریخ پیدایش آنها به قرن ششم قبل از میلاد مسیح (ع) برمی گردد.
آثار به جای مانده دوره هخامنشی در تخت جمشید، پاسارگاد و شوش دارای شهرت جهانی هستند.
در حاشیه این مراسم همچنین از اسکلت یافت شده یک زن و اشیا همراه آن در گور سه هزار ساله تپه های باستانی سگزآباد رونمایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا