اخبار

اصالت عدم تناسب! «از بهر خدا نپذیرید»!

اصالت عدم تناسب! «از بهر خدا نپذیرید»!
متأسفانه گاه و بی‌گاه شاهدیم که در واگذاری مسؤولیت‌های علمی و تخصصی، هیچ تناسبی میان تخصص‌ها و مسؤولیت‌ها لحاظ نمی‌شود. به عنوان مثال، در بعضی از دوره‌ها شاهد بوده‌ایم که معاون پژوهشی وزارت علوم حتی یک پژوهش مدون نداشته است؛ یا معاون پژوهش حوزه‌های علمیه حتی یک مقاله پژوهشی تدوین نکرده است؛ یا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، فوق تخصص دام‌های بزرگ (یعنی دام‌هایی در ردیف الاغ و اسب و گاو و شتر و …) بوده است!
امروز هم در خبرها آمد که جناب آقای قالیباف، ریاست محترم مجلس یازدهم، سخنران و منبری مشهور، جناب حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان را به ریاست «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی» منصوب کردند! چنین انتصاباتی برای اهل فکر و فرهنگ خیلی پیام‌های آشکار و نهان دارد که «این زمان بگذار تا وقت دگر»!
بدون تردید، جناب قاسمیان در حوزه وعظ و خطابه و منبر، فردی موفق است؛ بیانی خوب و صدایی خوبتر دارد. در فعالیت‌های جهادی و خدمات اجتماعی هم توانمندی‌های خوبی از خود بروز داده است؛ اما چنین سوابق ارزشمندی چه تناسبی با مسؤولیت یک مرکز کاملاً‌ تخصصی، یعنی نخستین کتابخانه رسمی و دولتی ایران، با حدود  600 هزار کتاب چاپی، 28 هزار کتاب خطی، بیش از 5 هزار عنوان نشریه و مجله و میلیون‌ها برگ از اسناد رسمی و غیررسمی کشور، دارد؟!
آیا با صدای خوب و بیان زیبا می‌توان «میراث ملی را حفظ و نگهداری» کرد؟ آیا با توانایی در کارهای جهادی و منبر و خدمات عمومی، می‌توان «آثار حقوقی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی» را اشاعه داد؟ [آنگونه که در حکمت انتصاب ایشان آمده است] بنده به عنوان یک محقق کوچک و طلبه‌‌ای علاقمند به پژوهش و کتاب، تاکنون هیچ نام و نشانی از جناب قاسمیان در حوزة کتاب و کتابخانه و پژوهش و اسناد پژوهشی، نه شنیده‌ام و نه دیده‌ام. اگر اثری، حتی مقاله‌ای در این زمینه از ایشان منتشر شده است، بسم الله، معرفی کنند.
مشهور است که از شهید چمران پرسیده شد: «تعهد بهتر است یا تخصص؟» ایشان فرمودند: «تقوا از تخصص لازم‌تر است؛ اما می‌گویم: آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقوا است» با استناد به این سخن حکیمانة شهید چمران، از جناب قاسمیان، به عنوان یک فرد متعهد و جهادی، انتظار دارم همین امروز، از پذیرش چنین مسؤولیتی سر باز زنند و به صراحت بگویند که در این زمینه هیچ تخصصی ندارند. چنین کارهایی را باید به اهلش سپرد.
 
 
 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا