اخبار

زنجیره صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی تکمیل شود

زنجیره صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی تکمیل شودبه گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه پیش از ظهر پنجشنبه افتتاح پتروشیمی میاندوآب که به صورت ویدئوکنفرانسی توسط رئیس جمهوری انجام شد، افزود: تولید پتروشیمی کشور در سال ۱۳۷۶ حدود یک میلیارد دلار بود که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۲ میلیارد دلار رسید و در جهش دوم که با تلاش دولت تدبیر و امید شکل گرفته، این رقم به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی میاندوآب یکی از طرح‌های اجرا شده در راستای رسیدن به اهداف جهش دوم حوزه پتروشیمی کشور بوده است، ادامه داد: این طرح در قالب خط اتیلن غرب کشور از سال ۱۳۸۱ مصوب شد ولی اقدامات اجرایی آن در دولت تدبیر و امید سرعت گرفت و ۱۶۶۰ کیلومتر از عسلویه تا تبریز کشیده شد که میاندوآب نیز در داخل آن قرار دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی میاندوآب یکی از طرح‌های مهم صنعتی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود، اضافه کرد: این طرح، یکی از مهمترین طرح‌های دولت بود که برای آمایش سرزمینی، ایجاد اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور اهمیت زیادی داشت و موفق به اجرای آن شدیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه پتروشیمی میاندوآب در تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی نقش مهمی ایفا می‌کند گفت: طرحی که امروز در میاندوآب افتتاح شد، طرحی از زنجیره طرح‌های پتروشیمی غرب کشور است، این زنجیره شامل پتروشیمی مهاباد، لرستان، تبریز، میاندوآب و سنندج است.

عملیات احداث این مجتمع در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت شروع شد و تاکنون برای اجرای آن معادل ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و هشت هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.

این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به خط اتیلن غرب کشور متصل شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

پتروشیمی میاندوآب به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ‌زنی و زمین مورد نیاز برای اجرای طرح در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار تأمین و دیوارکشی شد.

طرح پتروشیمی میاندوآب ظرفیت اسمی تولید ۱۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن در سال را دارد و خوراک این واحد از طریق خط لوله اتیلن غرب به مقدار تخصیص یافته ۱۴۰ هزار تن در سال تأمین خواهد شد.

طرح پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ‌زنی و در همان سال نیز زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تأمین و دیوار کشی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا