اخبار

تفریح با طعم کرونا

تفریح با طعم کروناترافیک نیمه‌سنگین و گاه سنگین روزانه که با خنک شدن هوا از عصر تا پاسی از شب در این مسیرها ادامه دارد، گواهی از اشتیاق مردم ارومیه به دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است تا اوقات فراغت خود را سپری کنند.
تفرجگاه بند که در غرب ارومیه قرار دارد و به داشتن آب و هوایی مطبوع و باغ‌رستوران‌ها در کنار رودخانه شهرچای معروف است، همه روزه افراد بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در هر دو سوی مسیر این تفرجگاه پر از رستوران‌ها و کافه‌هایی است که تا نیمه‌شب میزبان گردشگران هستند.
با وجود اینکه ارایه قلیان در پی شیوع کرونا در این اماکن ممنوع شده، هنوز جای سوزن انداختن در این رستوران‌ها نیست و مشتریان بسیاری بدون رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در صف سفارش غذا یا صندوق پرداخت در کنار یکدیگر حضور دارند.
در همین مسیر که وارد شهر ارومیه می‌شویم به بلوار امام علی(ع) می‌رسیم که در یک سمت آن رستوران‌ها و فست‌فودها آماده ارایه خدمات به افرادی است که برای تفریح، خوردن غذا در یک محیط زیبا را انتخاب کرده‌اند و همچنان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک اینجا نیز چشم را آزار می‌دهد.
در سوی دیگر این خیابان پارک گلها قرار دارد که تقریبا در اوقات مختلف شبانه روز میزبان افراد مختلف با سبک زندگی‌های گوناگون است، از سحرخیزان علاقمند به ورزش صبحگاهی گرفته تا علاقمندان دورهمی‌های شبانه.
با گذر از کنار این بوستان این خیال به ذهنتان خطور می‌کند که گویا این مکان تنها نقطه‌ای از هستی است که از گزند کرونا مصونیت دارد.
در گوشه‌ای از این پارک، کودکان و نوجوانانی را که شاید تعدادشان به بیش از ۱۰۰ نفر برسد؛ مشاهده می‌کنید که توسط مربیان ورزشی که هیچ نهادی بر آن نظارت ندارد و رعایت فاصله یک‌ونیم متری در آنحا بی‌معنی است، مشغول تمرین‌های ورزشی اند و اطراف خانواده‌هایشان با نگاهی سرشار از رضایت و بی‌توجه به تهدید ابتلا به کرونا آینده فرزند دلبندشان را درخشان می‌بیند.
در گوشه دیگر دستفروشان بساط کرده و در سوی دیگر و با غروب خورشید، کم کم خانواده‌هایی سر از راه می‌رسند که با پهن کردن زیرانداز دورهمی ترتیب داده و شام را در کنار یکدیگر صرف می کنند. تنها یک سرفه رهگذری از کنار آنها کافی است تا عزیزی از این خانواده به سوی تخت بیمارستان راهی کند.
این روند همچنان تا پارک ائللرباغی و پس از آن تا دهکده ساحلی چی‌چست شهر ارومیه ادامه دارد و محیط هایی مستعد شیوع بیماری کرونا را ایجاد کرده که می تواند روز به روز آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا را بیشتر کند؛ کاری که دودش به چشم خود مردم و خانواده ها می رود.
استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونا در استان، با اشاره به تعطیلی ۲ هفته‌ای جدید در برخی اماکت پرتردد و پرتجمع در این استان گفت: فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی باید به اجرای آن نظارت جدی داشته باشند.
محمدمهدی شهریاری با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در خصوص کنترل شیوع کرونا افزود: فعالیت اماکن آموزشی شامل مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های زبان و فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها و آزمون‌های حضوری، اماکن مذهبی نظیر مساجد و مصلاها، فعالیت‌های فرهنگی و ورزش‌های پربرخورد، مهدهای کودک و خانه‌های بازی، مراکز تفریحی نظیر باغ وحش، قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها از فردا با نظارت فرمانداران در سراسر استان محدود خواهد بود.
وی ادامه داد: برگزاری هرگونه تجمع فرهنگی نظیر همایش‌ها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و مراسم عروسی، تولد و مجالس ترحیم در اماکن عمومی و خصوصی به ویژه در خانه باغ‌ها به هر عنوان ممنوع است.
استاندار آذربایجان‌غربی در مورد کاهش ساعات کاری و محدود کردن فعالیت ادارات نیز گفت: منتظر ابلاغ دستورالعمل از تهران هستیم با این حال توصیه می‌کنیم در تمامی ادارات افراد آسیب‌پذیر شامل افراد با بیماری‌های خاص، مادران با نوزاد خردسال و افراد مسن به صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهند.
شهریاری با بیان اینکه تردد افراد بدون ماسک در تمامی بانک‌ها، ادارات و اماکن سرپوشیده ممنوع است، گفت: تردد ارباب رجوع باید به گونه‌ای مدیریت شود که از تراکم افراد در این مکان‌ها خودداری شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم در این خصوص گفت: این استان در وضعیت قرمز بوده و تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونا همچنان رو به افزایش است.
دکتر جواد آقازاده افزود: تعداد افراد بستری در بیمارستان های آذربایجان غربی با سندرم حاد تنفسی افزایش یافته است و این استان در وضعیت حساسی قرار دارد.
وی درباره تعطیلی بازار مهاباد نیز گفت: اقدام اصناف این شهرستان مبنی بر همراهی با مدافعان سلامت در تعطیلی بازار، اقدامی بسیار ارزشمند بود که باید از آنان قدردانی کرد.
وی درباره میانگین سنی فوتی های مبتلا به بیماری کرونا بیان کرد: میانگین سنی فوتی مبتلایان به این بیماری در استان از ۷۴ سال به ۶۸ سال کاهش یافته که نشان دهنده فوت شدن افرادی با سنین میانسالی و حتی جوانی است.
با توجه به بی‌توجهی تعداد بسیار زیادی از شهروندان در استان آذربایجان غربی به ویژه ارومیه، به گفته محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی از امروز محدودیت‌های جدیدی در مراکز پرتردد و پرتجمع اجرایی می شود و مدیران امیدوارند که با این محدودیت‌ها، وضع استان بهتر شود.
روند ابتلا در دنیا، ایران و بسیاری از استان های کشور همچنان صعودی است و باید برای غلبه موثر بر این بیماری، همه شهروندان دست در دست هم بدهند و کمک کار یکدیگر برای چیره شدن بر این ویروس باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا