اخبار

اکونومیست: شرایط امروز برای دستیابی به یک توافق اساسی بین ایالات متحده و ایران فراهم نیست

برجام لغو شده است و زمانی که ایران برای تولید سلاح هسته‌ای داشتن دیگر تا یک سال نیست، بلکه به چند روز کاهش یافته است. حامیان توافق در تهران قدرت و تأثیر خود را از دست داده‌اند و احتمال انتخاب مجدد ترامپ نشان دهنده عدم توانایی آمریکا در تعهدات بلندمدت است. گزینه نظامی نیز بهترین گزینه نیست.

برجام مرده است و زمان گریز هسته‌ای ایران دیگر یک سال نیست و به چند روز کاهش یافته است. حامیان توافق در تهران قدرت خود را از دست داده اند و احتمال انتخاب مجدد ترامپ به این معنی است که آمریکا نمی‌تواند تعهد بلندمدت معتبری داشته باشد. گزینه نظامی نیز گزینه بهتری نیست. حملات احتمالی به ایران به رهبری #امریکا ، #برنامه_هسته_ای_ایران را نابود نمی‌کند، بلکه فقط آن را چند ماه یا چند سال به تاخیر می‌اندازد. #ایران همچنین ممکن است در پاسخ به چنین حمله ای، یک جنگ منطقه‌ای راه بیاندازد. اولویت امریکا، کمک به #اوکراین و بازداشتن چین از پیش روی در #آسیا است. چیزی که به هیچ وجه امریکا نمی‌خواهد، یک #جنگ دیگر در #خاورمیانه است.
امروز شرایط برای توافق اساسی با ایران فراهم نیست، البته این می‌تواند تغییر کند. یک توافق بین عربستان سعودی و اسرائیل می‌تواند دیپلماسی خاورمیانه را زیر و رو کند. چین با استفاده از اهرم خرید نفت ایران، می‌تواند تهران را تحت فشار قرار دهد تا مسئولانه‌تر عمل کند. حتی اگر یک توافق بزرگ برای هیچ وقت به دست نیاید، شدت جنگ اوکراین ممکن است روزی کم شود و باعث شود منابع نظامی آمریکا آزاد شود. خرید زمان با حفظ گزینه نظامی علیه ایران، نسبت به سایر گزینه ها، کمترین ضرر را دارد. /انتخاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا