اخبار

میانگین سن اعتیاد در آذربایجان‌شرقی ،۲۴ سال است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی میانگین مصرف مواد مخدر در استان را ۲۴ سال اعلام کرد و گفت: متاسفانه بیش از یک هزار نوع روان گردان توسط فراجا شناسایی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار در تبریز اظهار کرد: شیوع گسترده مواد مخدر در سطح بین المللی و به واسطه همجواری کشورمان با افغانستان و قرار گرفتن در مسیر اصلی ترانزیت #قاچاق_مواد_مخدر، ایران نیز به نوعی قربانی این پدیده شوم شده است.

وی افزود: میزان شیوع در کشور خودمان نیز ۵.۴ و در استان #آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ بر اساس آخرین شیوع‌شناسی از سوی ستاد مواد #مخدر انجام گرفته است، اعلام شد.

رنجبر با تاکید بر اینکه افزایش تقاضای مواد مخدر باعث شده است تا عرصه جولانگاه #قاچاقچیان مواد مخدر شود، گفت: انگیزه و نگرش مالی در قاچاقچیان مواد مخدر وجود دارد، باعث شده است تا دنبال مشتری خود باشند که مشتری این مواد نیز #جوانان و #نوجوانان می‌باشند تا به نوعی آنها را به سمت و سوی خود بکشند! تا زمانی که تقاضا برای مواد #مخدر است عرضه تعطیل‌بردار نیست.

وی با بیان اینکه برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه توازن کاهش عرضه بر تقاضا در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، افزود: خسارت‌های وارد شده توسط این پدیده شوم به کشور در هر سال معادل ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

آسیب‌های مواد مخدر به جامعه کدامند؟

رنجبر با تشریح این خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف جامعه اعم از بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی گفت: توسعه بیماری‌های جسمی و روانی، ایدز و هپاتیت(چهارمین عامل از مرگ و میر سو مصرف مواد مخدر است)، همسرآزاری، طلاق، کودک آزاری، قتل عمد، خشونت‌های منکراتی، ضربه به بودجه کشور، شکل‌گیری و نگرش باورهای غلط در جامعه جزو این آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در جامعه است.

وی با اشاره بر تاکیدات اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با مواد مخدر، گفت: ایشان در سال ۸۵ سیاست کلی در باب مبارزه با مواد مخدر نه تنها به دولت بلکه به قوای سه گانه ابلاغ کرده‌اند که این نشان دهنده اهمیت و ضرورت این موضوع است. ایشان اعتیاد را اولویت اول آسیب‌های اجتماعی برشمردند.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم کشور نگرانی خود درباره گسترش مواد مخدر را نشان داده‌اند، گفت: طبق ارزیابی از عوامل خانواده‌ها در استان نشان داده شده است که ۷۳ درصد خانواده‌ها معتقدند که خانواده عامل موثر در کنترل و مدیریت در این مبارزه هستند.

وی افزود: طبق ارزیابی صورت گرفته، اصلی‌ترین دلایل در روی آوری مردم به مواد مخدر بیکاری با ۶۳ درصد و دسترسی آسان با ۵۴ درصد است.

رنجبر متذکر شد: تا زمانی که برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای مبارزه با مواد مخدر نداشته باشیم، نمی‌توان کاری از پیش برد؛ تنها راهکار برای برون رفت، کاهش تقاضای مواد مخدر است و اصلی‌ترین مولفه نیز پیشگیری اولیه از اعتیاد است. یعنی اطلاع رسانی به خانواده و جوانان و نوجوانان در این کاهش تقاضای مواد مخدر کمک خواهد کرد و این نیازمند صبر و حوصله است چراکه هیچ آسیب اجتماعی یک شبه به وجود نیامده است که یک شبه از بین رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا