اخبار

نماینده مجلس: چطور چنین پیشنهاد‌هایی برای مجازات در لایحه حجاب آمده است؟

بعضی از تصمیمات مجلس یازدهم را می‌توان به‌عنوان برجسته‌ترین تصمیمات مجالس گذشته تلقی کرد. با توجه به اینکه مجلس از اکثریتی تشکیل شده بود که تجربه کافی نداشتند، برخی از آنها تصور کردند که می‌توانند افکار، عقاید و دغدغه‌های خود را از طریق نمایندگانی که همسوی آنها هستند، به‌عنوان طرحی به مجلس ارائه دهند.

نماینده در اظهار نظر آزاد است و کسی حق محدودکردنش را ندارد

شیوا قاسمی‌پور، در مخالفت با این لایحه گفت: «کسی در مجلس مخالف حجاب نیست؛ اما مسئله این است که لایحه نوشته‌شده در حوزه بی‌حجابی بازدارنده نیست».

او افزود: «در این لایحه سهم درستی نسبت به دین و #شئونات شرعی وجود نداشت. این لایحه با #قانون #مجازات اسلامی و قواعد #امر_به_معروف و نهی از منکر تناقض دارد؛ درحالی‌که #حجاب یک باور است».

قاسمی‌پور اضافه کرد:‌ «ما باید به این سمت برویم تا باور قلبی مردم نسبت به حجاب ذاتی شود. درحالی‌که نه افراد #باحجاب و نه افراد #بی_حجاب این لایحه به این شکل را قبول ندارند. #لایحه حمایت از عفاف و حجاب باید جامعه را به سمت سلامت و صلاح ببرد و اینکه با قانون مجازات اسلامی، قانون اساسی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، با فوریت آن مخالفت کردم؛ چراکه اگر این لایحه با این محتوا به تصویب می‌رسید، به واسطه این تضادها با تنش‌های زیاد در کنار اجرانشدن قانون مواجه می‌شدیم».

قاسمی‌پور با اشاره به دلیل مخالفتش با دو فوریت طرح عفاف و حجاب این‌طور گفت: «کسی حق ندارد به نمایندگان موضوعی را دیکته یا تحمیل و تعیین تکلیف کند. وقتی لایحه را مطالعه کردم، به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده همان لحظه در مخالفت با آن لایحه ثبت‌نام کردم و از روی شانس همان موقع اسمم در قرعه‌کشی درآمد».

عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم تأکید کرد: «باید کاری کنیم حجاب در جامعه اسلامی از روی زور نباشد. باید به نحوی عمل کنیم که مردم خودشان به‌عنوان یک اصل اساسی که قبولش دارند، حجاب را رعایت کنند، نه از سر اجبار و اکراه».

نماینده مردم مریوان در مجلس تأکید کرد: «جای تأسف است که در لایحه عفاف و حجاب محرومیت از ارائه خدمات اجتماعی را مطرح می‌کنیم. وقتی بحث محرومیت از خدمات اجتماعی به زنان بدحجاب مطرح شد، به‌عنوان مخالف ثبت‌نام کردم. چطور می‌توان حساب بانکی کسی که حجابش را رعایت نمی‌کند، ببندیم؟ یا به او وام و تسهیلات ندهیم؟ حتی به گفته یکی از مسئولان او را تبعید کنیم؟».

این نماینده مجلس با ابراز تعجب از اینکه چطور چنین پیشنهادهایی در لایحه حجاب آمده است، گفت: ‌«جای سؤال است که بر چه اساسی این لایحه تنظیم شده است؟ آیا تدوین‌کنندگان این لایحه اصلا با قانون اساسی آشنایی دارند و قانون اساسی را حتی یک بار خوانده‌اند که چنین لایحه‌ای تدوین کرده‌اند؟ این محدودیت‌ها خلاف حقوق شهروندی قانون اساسی است». /روزنامه شرق

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا