اخبار

باید مذاکره مستقیم با آمریکایی ها داشته باشیم از اروپا کاری برنمی آید

تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد که از سوی اروپا، حمایت کافی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم نخواهد شد و باید به سمتی حرکت کنیم که مشکلاتمان را با آمریکا حل کنیم.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که در روز‌های گذشته علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و همچنین مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران، در امارات با کشور‌های تروئیکای اروپایی گفتگو کرد. با توجه به اتفاقات روز‌های گذشته در حوزه مذاکرات هسته‌ای، مانند آزادی زندانیان دو تابعیتی، آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده این گفتگو‌ها را تا چه میزان می‌توان به این اتفاقات ربط داد، گفت: اگر از من بپرسید تحلیل من این است که ما باید به شکل مستقیم با #آمریکایی ها #مذاکره کنیم، زیرا در این موضوع بهتر به نتیجه می‌رسیم.

#اروپایی ها عملا نقش تعیین‌کننده‌ای در روند #مذاکرات را ندارند، چون حداقل در زمانی که #آمریکا از #برجام خارج شد، یک سال اروپایی‌ها ما را درگیر مسئله اینستکس کردند و گفتند جبران خواهیم کرد و سعی می‌کنیم با ایران مناسبات #اقتصادی برقرار کنیم، اما نتوانستند.

بعضی‌ها می‌گویند اروپایی‌ها نخواستند که این کار را انجام دهند، اما من معتقدم نتوانستند. چون هژمونی مالی ایالات متحده آمریکا بر بازار‌های پولی و فعالیت‌های اقتصادی به قدری گسترده بود که هیچ شرکتی جرائت نکرد عملا با ایران وارد همکاری شود.

حتی شرکای چینی و روسی جزو اولین شرکت‌هایی بودند که بعد از خروج آمریکا از برجام از ایران خارج شدند. هندی ها، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و… به ترتیب بعدا خارج شدند؛ بنابراین واقعیت این است، به نظرم با اروپایی‌ها مذاکره کنیم، ضرری ندارد، اما از نظر رویکرد باید حواس‌مان باشد که ما با آمریکا رو به رو هستیم و طرف آمریکایی است که با ما مشکل اساسی دارد و باید از طریق مذاکره مستقیم مسأله‌مان را با آنان حل کنیم.

من در خبر‌ها خواندم که امیدوارم صحت نداشته باشد، در مذاکرات عمان، عمانی‌ها دائم از این اتاق به آن اتاق می‌رفتند. یعنی آمریکایی‌ها در یک اتاق نشسته بودند و طرف ایرانی هم در اتاق دیگر و عمانی‌ها کار تبادل پیام را انجام می‌دادند. ما در قرن ۲۱ هستیم و در شرایط خاصی که بدترین فشار‌های اقتصادی طول تاریخ به ایران وارد می‌شود؛ این چه روش مذاکره کردن است. /ایلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا