اخبار

تاریخچه و تشریح کاربردهای هوش مصنوعی

عضو هیأت علمی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامیپوتر دانشگاه تبریز، تاریخچه و کاربردهای هوش مصنوعی را تشریح کرد.

تعریف هوش مصنوعی

عضو هیأت علمی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامیپوتر دانشگاه تبریز در تعریف هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی توانایی یک #کامپیوتر رقمی (دیجیتال) یا ربات کنترل شده توسط کامپیوتر برای انجام وظایفی است که معمولاً با موجودات هوشمند مرتبط است. این اصطلاح غالباً به پروژه‌ی #توسعه‌ی_سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که دارای فرآیندهای فکری مشخص انسان مانند توانایی استدلال، کشف معنا، تعمیم یا یادگیری از تجربیات گذشته هستند.

او ادامه داد: #هوش _مصنوعی معمولاً با پردازش حجم عظیمی از داده­ها و جستجوی الگوهایی برای مدل­سازی در تصمیم ­گیری خود ­کار کرده و می­تواند الگوهایی را از اطلاعاتی مانند #زبان، #تصاویر، صدا، رفتار درون خطی (#آنلاین) و … بیاموزد. هوش مصنوعی با استفاده از الگوهای داده‌های موجود و جدید، پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهد که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. به طول مثال می‌توان به جستجوی محصولاتی که قصد خرید آن‌ها را داریم یا چگونگی به پایان رساندن یک جمله اشاره کرد.

پاشازاده در ارتباط با شاخه ­های اصلی هوش ­مصنوعی نیز گفت: یادگیری ماشین، پردازش #زبان_طبیعی، رباتیک و سیستم ­های خبره جزو شاخه‌های اصلی و بینایی #کامپیوتری، تشخیص گفتار، مدیریت تصمیم ­گیری و عوامل مجازی جزو زیر شاخه­ های هوش­ مصنوعی محسوب می‌شوند.

او همچنین در خصوص کاربرد #هوش_مصنوعی متذکر شد: هوش مصنوعی در بسیاری از برنامه­ های کاربردی زندگی روزمره‌ی ما استفاده می­ شود. از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به «دستیارهای دیجیتال مانند سیری و الکسا»، «موتورهای جستجو مانند گوگل»، «بسترهای (پلتفرم­) رسانه ­های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و…»، «وب سایت­های خرید آنلاین مانند آمازون، eBay، دیجی­کالا و ترب»، «ربات‌­های مورد استفاده در خطوط تولید و مونتاژ»، «سیستم­ های حمل و نقل و ناوبری مانند Uber، Google Maps، بلد و نشان»، «افزونه­های ویرایش متن و تصحیح خودکار در تلفن­ های هوشمند و رایانه ­ها» و «سیستم‌های پیشگیری از کلاهبرداری که توسط بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری استفاده می‌شود» اشاره کرد.

نقش هوش مصنوعی در برنامه ‌های کاربردی

استاد دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر در بخش دیگری از این گفت‌وگو در ارتباط با نقش هوش مصنوعی در برنامه‌های کاربردی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در هر برنامه‌ی کاربردی نقش ­و مسئولیت­ های متفاوتی دارد؛ به‌طوریکه دستیارهای دیجیتالی مانند سیری و الکسا از هوش مصنوعی برای درک درخواست‌های صوتی کاربران، تأیید صحت کاربر، تکمیل وظایف با استفاده از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند. موتورهای جستجوگر مانند Google نیز از هوش مصنوعی برای تفسیر عبارت‌های جستجو با درک زبان انسانی، تطبیق عبارت‌ها با دقیق‌ترین و با کیفیت‌ترین نتایج، ارزیابی کیفیت محتوا برای بهبود مستمر نتایج جستجو استفاده می‌کنند.

او افزود: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی محتوا برای کاربران بر اساس علایق و ترجیحات آن‌ها استفاده می‌کنند و در وب‌سایت‌های خرید آنلاین مانند آمازون، eBay، دیجی­کالا و ترب نیز از هوش مصنوعی برای توصیه‌ی محصولات بر اساس سابقه‌ی خرید و رفتار مرور صفحات محصولات توسط کاربران استفاده می‌شود. همچنین ربات‌های مورد استفاده در خطوط تولید و مونتاژ نیز از هوش مصنوعی برای انجام کارهای تکراری یا خطرناک برای انسان‌ها استفاده می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا