اخبار

آغاز کوچ ۶۰۰ خانوار عشایری به ییلاقات سهند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه اعلام کرد: کوچ ۶۰۰ خانوار عشایری شهرستان‌های منطقه از جمله ملکان، میاندوآب، بناب و اسکو به ییلاقات دامنه‌ جنوبی سهند آغاز شد.

آرش پاکمهر» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: این خانوارهای عشایری که امروزه در بیشتر موارد به صورت مدرن #کوچ می‌کنند، تا ۱۵ شهریور در مناطق ییلاقی سهند ساکن می‌شوند و برابر با پروانه‌های صادر شده نسبت به چرای دام‌هایشان اقدام می‌کنند.

به گفته وی #عشایر باید بر اساس پروانه چرای صادر شده از استان نسبت به بهره‌برداری از این ییلاقات اقدام کنند و با توجه به وضعیت #سهند، امسال نظارت‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

«#پاکمهر» با بیان اینکه ۱۱۷ ییلاق با ۳۰ هزار هکتار مساحت در دامنه #سهند وجود دارد، اضافه کرد: در پروانه‌های چرای بهره‌برداران از این #ییلاقات زمان ورود و خروج #احشام و تعداد دام مجاز قید شده و رعایت این موارد ضروری است.

وی این را هم بیان کرد که تغییر در وضعیت زیست محیطی #سهند تا حدی مشهود است که حیات وحش آن در معرض انقراض و خاک و مراتعش روز به روز در حال تخریب است و از چشمه‌های خروشانش حتی در برخی از مناطق دامنه‌ای آن هم خبری نیست.

به گزارش ایرنا گاهی بهره‌برداران برخلاف مقررات منابع طبیعی نسبت به اجاره پروانه چرای دام اقدام و دام مازاد بر ظرفیت به مراتع سهند وارد و زمینه تخریب مراتع را فراهم می‌کنند؛ بر همین اساس امسال اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نظارت بر نحوه بهره‌برداری از مراتع را تشدید کرده است.

«پاکمهر» رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، از عشایر سهند دعوت کرده بود که طرح‌های مرتعداری را به مرحله اجرا بگذارند تا میزان قرق مراتع مشخص شده و از طریق کپه‌کاری، در جهت احیای این منابع طبیعی گام برداشته شود.

حضور پرصلابت کوه سهند که ارتفاع آن در نوک قله‌اش به سه‌هزار و ۷۰۷ متر می‌رسد، ضامن تداوم زندگی بیش از ۲ میلیون جمعیت اطرافش است؛ کوهی که به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد و علاوه بر آب، هوای منطقه را هم به تعادل می‌رساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا