اخبار

تحلیل الشرق الاوسط: در صورت بقای اردوغان یا پیروزی قلیچدار اوغلو، آینده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قابل بررسی است

الشرق الاوسط در مطلبی با اشاره به توییت یاکوب ریس موگ وزیر انرژی انگلیس درباره انتخابات ترکیه که در آن از اعمال حق دموکراسی مردم این کشور در انتخابات تمجید کرده و به صورت ضمنی به احتمال انتخاب اردوغان در دور دوم انتخابات اشاره کرده بود، نوشت: معضل واقعی در غرب این است که ندای دموکراسی به عنوان حق اساسی ملت ها سر می دهند و جنگ های شدیدی را برای حذف رژیم های مخالف آن به راه می اندازند سپس با نتایج براساس منافع خود عمل می کنند.

اتحادیه اروپا و انگلیس و برادر بزرگتر آنها یعنی آمریکا را انتخاب مجدد اردوغان راضی خواهد کرد زیرا این مرد به تعهدات خود در قبال ناتو عمل کرد و در عین حال روابط خود را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قطع نکرد و همو پل واقعی عبور از راه حلی برای قضیه اوکراین خواهد بود در حالی که چنین موضوعی در مورد #قلیچداراوغلو صدق نمی کند.

نویسنده ادامه می دهد: #اردوغان عنصر پشتیبان نیروهای غربی حاضر در خاک #سوریه بوده و تعداد زیادی از #مهاجران را جذب کرده و جلوی پناهندگی آنها به #اروپا را گرفته و رابطه متعادل با #اسرائیل را حفظ کرده است. اما ویژگی بارزتر برای ترجیح دادن اردوغان بر رقیبش این است که او اسلام رادیکال را در #ترکیه و خارج از آن ریشه کن کرده است در حالی که چنین موضوعی در مورد اوغلو صدق نمی کند و گزارش های دیپلماتیک غربی درباره او می گوید که در صورت انتخاب شدن، افراط گرایی مذهبی دوباره ظهور می کند.

به زعم نویسنده، این انتخابات از بسیاری جهات، آخرین فرصت ترکیه برای تغییر مسیر و نزدیک شدن به اتحادیه اروپا- یا حداقل توسعه شراکت قوی با آن بوده است. در دو دهه گذشته، اردوغان به طور فزاینده ای آنکارا را از اروپا دور و کشورش را به سمت پوپولیسم اسلام گرا هدایت کرد.

الحسینی همچنین نوشت: شاید ۴۵ درصد از رای دهندگان ترکیه از دیدگاه اوغلو در مورد آینده اروپا حمایت کردند اما در این مفهوم دموکراسی که «برنده همه چیز را می گیرد»، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بیانگر انتخاب «نگاه به شرق» و روی اوری به سمت رژیم هایی مانند روسیه و چین توسط ترکیه است.

الحسینی افزود: ترکیه بسیار بزرگ است و از نظر روانی به عضویت در اتحادیه اروپا نیازمند است اما در عین حال از آن دور است. اگر این کشور به اتحادیه اروپا بپیوندد، بزرگترین عضو از حیث جمعیت خواهد بود در نتیجه بیشترین تعداد آرا را در شورای این اتحادیه و پارلمان اروپا خواهد داشت.

وی افزوده است: افق های ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا همیشه دور بوده است اما اردوغان قطعا آن را غیرقابل تصور کرده است. پیروزی کلیچدار اوغلو آخرین امید ترکیه برای توجه به اروپا خواهد بود اما اگر ترک ها به بقای اردوغان رای دهند، به احتمال فراوان داستان اروپایی شدن ترکیه به صورت اساسی به پایان خواهد رسید چرا که برای اردوغان، کرسی ممتاز ترکیه در ناتو کفایت می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا