اخبار

العربی الجدید: گفتمان “ملی‌گرایی افراطی” در ترکیه به عنوان یک استراتژی اپوزیسیون برای جلب نظر رأی دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد

نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در 14 مه جاری برگزار شد، یک غافلگیری غیرقابل پیش‌بینی برای ائتلاف ملت یا ائتلاف شش گانه اپوزیسیون ایجاد کرد. قبل از انتخابات، نظرسنجی‌ها حکایت از برتری کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون در رویارویی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه داشت و همین مساله در خصوص انتخابات پارلمانی صدق می‌کرد.

العربی الجدید نوشته است: اما ائتلاف اپوزیسیون این برتری پیش‌بینی شده را محقق نکرد و ائتلاف حاکم جمهوری نیز با کسب 323 کرسی از میان 600 کرسی، پیروز انتخابات پارلمانی شد.

قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق 44.88 درصد آراء را در دور نخست از #انتخابات از آن خود کرد و #اردوغان نیز 49.52 درصد آراء را به دست آورد. سینان اوغان، سومین نامزد #انتخابات_ترکیه نیز 5.17 درصد از آراء را از آن خود کرد. در سایه ناتوانی هریک از طرف‌ها در کسب 50 درصد از آراء، انتخابات به دور دوم در تاریخ 28 مه جاری کشیده شد.

#اپوزیسیون طی روزهای گذشته تلاش کرد از شوک نتایج انتخابات بیرون بیاید و بعد از تلاش برای رفع اشتباهات، برای استراتژی دور دوم آماده شود و این مساله رهبران #احزاب ائتلاف #مردم را واداشت تا استراتژی جدیدی را در روز چهارشنبه گذشته تصویب کنند.

تلاش اپوزیسیون برای جلب نظر رای دهندگان #ملی‌گرا ، همچنین به دلیل آرائی است که سینان اوغلو، سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد و سینان کسی است که گفتمانی ملی‌گرا و نژادپرستانه و متمرکز بر آوارگان در پیش گرفت.

اولین نشانه‌های این تغییر رویکرد این بود که قلیچدار اوغلو گفتمان خود را درخصوص مهلت دوساله برای بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان را تغییر داد و در ویدئویی پس از انتخابات اعلام کرد که باید از کشور حفاظت کرد و 10 میلیون آواره‌ را هرچه سریع‌تر به کشورهایشان بازگرداند.

بدین ترتیب، قلیچدار اوغلو به آماری که اوغان درمورد آوارگان اعلام کرده بود، نزدیک شد. اوغان گفته بود که تعداد آوارگان در کشور 13 میلیون تن است در حالی که آمار رسمی می‌گوید که آنها بیش از 3.5 میلیون تن هستند که از حمایت موقت برخوردارند.

مشخص است که قلیچدار اوغلو دو هدف از این گفتمان دارد یکی می‌خواهد نظر رای دهندگان ملی گرا را جلب کند و همچنین اوغان را به ائتلاف خود کشانده و حمایت او را به دست آورد در نتیجه آراء او را در دور دوم از آن خود کند.

قلیچدار اوغلو اهداف کمپین خود را روز پنجشنبه بیان کرد که به نظر می‌رسد او سه هدف اساسی را مشخص کرده که عبارت از در پیش گرفتن گفتمان نژادپرستانه در قبال آوارگان و تمرکز بر فساد و اقتصاد و رابطه دولت و اردوغان با مقوله «تروریسم» است. /شفقنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا