اخبار

صندوق رای، وسیله‌ای برای گردش نخبگان یا ابزاری برای تحکیم اردوغان

انتخابات ترکیه، موجب حسرت بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی ایرانی شده است. اما سوال اینجاست که آیا واقعاً ایران باید حسرت انتخابات ترکیه را تجربه کند؟ آیا انتخابات در ترکیه واقعی است؟

در جغرافیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، انتخابات معمولا یک پدیده وارداتی و تشریفاتی است. از بین ۱۵ کشور همسایه ایران، به ندرت می‌توان کشوری را پیدا کرد که در آن انتخابات واقعی با حضور همه سلایق سیاسی و بدون اشکال یا تقلب برگزار شود. در برخی کشور‌های غیردموکراتیک منطقه که زحمت و هزینه انتخابات را تقبل می‌کنند، هم هر بار یک شخص با بیش از ۹۰ درصد آرا مجددا انتخاب می‌شوند. حتی مواردی هم سراغ داریم که به دلیل منع #قانونی انتخاب شدن برای چند دوره متوالی، رویه‌هایی موسوم به «#پوتین -#مددودف » را ابداع کرده اند؛ به این معنا که معاون یک فرد مستبد، برای رفع ممنوعیت دوره‌های متوالی برای یک دوره میانی نقش مترسک را بازی می‌کند.

در همین منطقه روز ۱۴ می‌انتخاباتی برگزار شده که بعضی از #تحلیلگران را در ایران هیجان‌زده و متاثر کرده است. هیجان‌زده از این جهت که گویی طلسم منطقه شکسته شده است و متاثر از این جهت که چرا این طلسم نباید در #ایران می‌شکست.

دلیل عمده ذوق زدگی تحلیل گران در ایران، نرخ بالای مشارکت در #انتخابات_ترکیه است. بالای ۸۹ درصد واجدین شرایط در #ترکیه روز یکشنبه در صف‌های طولانی ایستادند و به کاندیدای مورد علاقه شان رای دادند. تصویر این صف‌های طولانی برای مردم ایران که همیشه با صندوق رای قهرند مگر خلاف آن ثابت شود، جذاب بود.

دو انتخابات اخیر در ایران کمترین نرخ مشارکت را به ثبت رساند. انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم به ترتیب با ۴۲.۵ درصد و ۴۸.۸ درصد، رکورد پایین‌ترین نرخ مشارکت در طول تاریخ انقلاب را زدند. این دو انتخابات به روی کار آمدن دولت و مجلسی منجر شد که مقبولیت عمومی ندارند و طبیعی است که با گذشت دو سال از آغاز به کار دولت و در آستانه انتخابات مجلس، دلسوزان نظام به دنبال افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشند.

عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای یکی از تحلیل گرانی است که از انتخابات ترکیه هیجان زده شده است. او در توییتر خود نوشته امروز ترکیه و مردم آن برنده واقعی این انتخابات بود. راه حل نجات بخش ایران برگزاری چنین انتخاباتی است نه کاریکاتوری به نام انتخابات ۱۴۰۰. قدرت واقعی حکومت اینجاست. افتخار حکومت و دولت ترکیه است.
محمدرضا عارف هم به ندرت از کنج عزلت خود خارج می‌شود، به «درس‌آموزی» از انتخابات ترکیه توصیه کرده و در اینستاگرام خود نوشته باید در اتاق فکر حاکمیت نگاه نخبگی دست برتر را داشته باشند نه نگاه امنیتی. او به حاکمیت پیشنهاد کرده باید تصمیماتی بزرگی در عرصه سیاست کشور گرفته شود وگرنه صرفا باید با نگاه حسرت آلود انتخاباتی نظیر انتخابات ترکیه را نظاره گر بود. /رویداد24

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا