اخبار

انتشار خاطرات بولتون ضربه كاری به كارزار انتخاباتی ترامپ وارد می‌كند

انتشار خاطرات بولتون ضربه كاری به كارزار انتخاباتی ترامپ وارد می‌كند
بولتون می‌نویسد: پیش‌از سفر به اسراییل ترامپ برای نتانیاهو پیام داد « به بی‌بی بگو اگر بخواهد از نیروی نظامی علیه‌ایران استفاده‌كند از او حمایت می‌كنم»
جان بولتون، هفته گذشته در گفت‌وگو با شبكه خبری ای‌بی‌سی امریكا خلاصه محتوای كتاب خود را در مورد رییس‌جمهور امریكا این‌گونه توصیف كرد: «فكر نمی‌كنم برای این مقام مناسب باشد و فكر نمی‌كنم كه از صلاحیت كافی برای انجام وظایف ریاست‌جمهوری برخوردار باشد.» مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهور امریكا كه تابستان گذشته از كار خود اخراج شد، اما حالا كمتر از ۹ ماه بعد از اخراجش، انتقام خود را از رییس پیشین گرفته است. در كتاب بولتون با عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد» از همه جنبه‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انتقاد شده است. ترامپ می‌گوید داستان‌های این كتاب ساختگی و دروغ است و وكلایش از بولتون به خاطر به خطر انداختن امنیت ملی شكایت كرده‌اند. بولتون اما در این كتاب ترامپ را به حراج امنیت ملی امریكا متهم كرده است. اظهارات بولتون در مورد تلاش ترامپ برای كسب حمایت رییس‌جمهور چین در انتخابات پیش‌رو باعث شده است تا نیویورك تایمز ترامپ را «مرد چینی‌ها در واشنگتن» توصیف كند و بلومبرگ بنویسد كه «چینی‌ها خواهان یك دور دیگر ریاست‌جمهوری ترامپ هستند.» ترامپ به عنوان فردی ناآگاه از شرایط جهان و مشتاق برای رشوه دادن به قدرت‌های دیگر برای تمدید حضورش در كاخ سفید توصیف شده است. بولتون مدعی است كه شاهد نزدیك معامله امنیت ملی امریكا با اطلاعات علیه رقیب انتخاباتی ترامپ بود و ادعا می‌كند كه از تلاش برای تاثیرگذاری ترامپ بر دستگاه قضایی امریكا برای دادن امتیاز به رییس‌جمهور تركیه خبر دارد. هر چند این اطلاعات جدید، به ازای یك قرارداد چرب ۲ میلیون دلاری در یك كتاب ۶۰۰ صفحه‌ای منتشر شده‌اند. زمانی كه مجلس نمایندگان امریكا برای استیضاح ترامپ از جان بولتون دعوت كرد تا شهادت دهد، او حاضر به همكاری نبود.

 

پشت پرده‌های نگاه به تهران

بولتون از گذشته به عنوان یكی از تندروترین سیاستمداران ضدایرانی در واشنگتن محسوب می‌شد. این رویكرد ضدایرانی جان بولتون، در كتاب او هم مشهود است. اگر جایی از عملكرد ترامپ در مورد ایران انتقاد شده ‌باشد، به خاطر این است كه ترامپ به ایران حمله نظامی نكرده است. او می‌گوید كه تصمیم ترامپ برای چشم‌پوشی از حمله نظامی به ایران بعد از سرنگونی پهپاد متجاوز امریكایی در آسمان ایران، بدترین تصمیم یك رییس‌جمهور بود. او در كتابش می‌نویسد كه ترامپ چندان مشكلی با حمله نظامی از سوی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به ایران نداشت، هر چند تل‌آویو هرگز نتوانست این ایده را عملی كند. بولتون می‌نویسد كه پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ترامپ پیامی را برای نتانیاهو به او داد و گفت: «به بی‌بی بگو اگر بخواهد از نیروی نظامی استفاده كند، از او حمایت می‌كنم. این را به او گفته‌بودم، اما تو هم به او بگو.» بولتون اشاره می‌كند كه در مورد احتمال حمله نظامی اسراییل به ایران با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه هم گفت‌وگو كرده است. به گفته بولتون، پوتین معتقد بود كه تل‌آویو توانایی و ظرفیت كافی برای رویارویی مستقیم با ایران را ندارد.

یكی از تازه‌ترین افشاگری‌های بولتون از درون كاخ سفید، مربوط به سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به بئاریتس فرانسه، در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ است. او از غوغایی كه در میان دولتمردان امریكایی و اسراییلی برای جلوگیری از این سفر رخ داد خبر می‌دهد و می‌نویسد كه نتانیاهو بارها تلاش كرده است تا بعد از آگاهی از سفر ظریف به فرانسه با ترامپ تماس بگیرد تا مبادا توافقی در حاشیه این نشست با ایران انجام شود. هر چند به گفته جان بولتون، جارد كوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، همه تلفن‌های نتانیاهو را شخصا پاسخ داده و اجازه نداده است كه او با ترامپ گفت‌وگو كند. بولتون می‌نویسد كه از كوشنر در مورد دلیل ممانعتش از تماس نتانیاهو با ترامپ سوال كرده و جواب شنیده است: «فكر نمی‌كنم درست باشد كه یك رهبر خارجی در این مورد تصمیم بگیرد كه ما با چه كسی دیدار كنیم و با چه كسی نكنیم.» به گفته بولتون، ترامپ دعوت امانوئل مكرون، رییس‌جمهور فرانسه را برای دیدار میان رییس‌جمهور امریكا با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پذیرفته‌بود و او هم مانند نتانیاهو به‌شدت از این اقدام ترامپ خشمگین شده‌بود. می‌نویسد: «به آنها گفتم كه وقتی فشار را از روی ایران‌برداریم، دیگر خیلی سخت است كه فشار را دوباره برگردانیم. … اما چه می‌شود كرد كه چشمان آنها از نوك دماغ‌شان جلوتر را نمی‌دید.» بولتون در این كتاب ادعا می‌كند كه هرچند دیدار ترامپ با ظریف اتفاق نیفتاد، اما بعید نیست كه جارد كوشنر و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ با ظریف دیدار كرده‌باشند. او می‌نویسد: «این فرضیه باعث شده‌بود تا مقام‌های ارشد اسراییلی حسابی خشمگین شوند و پمپئو هم حسابی سرخورده شده‌بود.»

 

تلاش نافرجام برای توقف انتشار

كاخ سفید تلاش خود را كرد، اما عاقبت نتوانست جلوی انتشار كتاب خاطرات جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهوری امریكا را بگیرد. كتابی كه ابتدا به بهانه مرور توسط نهادهای اطلاعاتی برای حذف اطلاعات محرمانه انتشارش متوقف شده‌بود این‌بار با حكم قاضی و رد شكایت وكلای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریكا مبنی بر نقض «توافق عدم افشای اطلاعات» اجازه یافته است تا فردا روی پیشخوان كتابفروشی‌ها قرار بگیرد. هر چند تا به امروز، بخش بزرگی از اطلاعات و خاطرات مورد اشاره در این كتاب، توسط رسانه‌ها به صورت خلاصه منتشر شده‌اند. رویس لمبرت، قاضی فدرال منطقه كلمبیا، روز شنبه در حكمی اعلام كرد كه با توجه به توزیع گسترده كتاب در كتابفروشی‌ها پیش از زمان رونمایی و ارایه آن به رسانه‌ها برای بررسی، دیگر هیچ راهی برای جلوگیری از انتشار محتوای كتاب وجود ندارد. با این حال این قاضی فدرال امریكا گفته است كه مساله انتشار محتوای محرمانه در این كتاب را در دادگاه بررسی خواهد كرد و ممكن است، جان بولتون، به دلیل عدم رعایت محرمانگی به پرداخت جریمه محكوم شود.

 

ستاره رسانه‌ها

حالا جان بولتون، مشاور امنیت ملی تندرو و افراطی پیشین رییس‌جمهور امریكا به ستاره رسانه‌های جمعی این كشور بدل شده است. تاكنون كتاب‌های زیادی از خاطرات مقام‌های پیشین كاخ سفید، خبرنگاران و نزدیكان دولت دونالد ترامپ منتشر و در بسیاری از آنها انتقادهای تندی از نحوه عملكرد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش مطرح شده است، اما كتاب بولتون وضعیت متفاوتی دارد. رسانه‌ها می‌پرسند اگر عملكرد ترامپ تا این حد خطرناك بوده است چرا بولتون زودتر حاضر به كناره‌گیری و افشاگری نشده است و چرا حاضر نشد در فرآیند استیضاح ترامپ مشاركت كند؟ اما در هر صورت، كتاب بولتون، هر چند به صورت كوتاه‌مدت اثر خود را بر دولت ترامپ گذاشته است. تجمع انتخاباتی شنبه شب ترامپ در شهر تولسا، با استقبال ناچیز طرفدارانش مواجه شد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند كه او بیش از ۱۰ درصد از رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن عقب افتاده است. دونالد ترامپ تلاش می‌كند كه چهره خود را بعد از انتشار این كتاب بازسازی كند، او بولتون را یك دروغگو خطاب كرده است و وزیر خارجه‌اش مایك پمپئو، لقب خائن را برای بولتون انتخاب كرد. اما به هر تقدیر، نتیجه انتشار این كتاب در سیاست امریكا هر آنچه باشد، كتاب بولتون مجموعه‌ای از انتقادها از رفتار ترامپ است كه بعد از سه سال و نیم، دیگر هر ناظر آگاهی در مورد آنها باخبر است.

 

حالا جان بولتون، مشاور امنیت ملی تندرو و افراطی پیشین رییس‌جمهور امریكا به ستاره رسانه‌های جمعی این كشور بدل شده است. تاكنون كتاب‌های زیادی از خاطرات مقام‌های پیشین كاخ سفید، خبرنگاران و نزدیكان دولت دونالد ترامپ منتشر شده است و در بسیاری از آنها انتقادهای تندی از نحوه عملكرد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش مطرح شده است، اما كتاب بولتون وضعیت متفاوتی دارد. رسانه‌ها می‌پرسند اگر عملكرد ترامپ تا این حد خطرناك بوده است چرا بولتون زودتر حاضر به كناره‌گیری و افشاگری نشده است و چرا حاضر نشد در فرآیند استیضاح ترامپ مشاركت كند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا