اخبار

تندروها به دنبال کشاندن جریان اصلاحات به سمت رویارویی با نظام هستند

"محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب، با تأکید بر روش قانونی و مسالمت‌آمیز الاح‌طلبان، اعلام کرد که تندروهای جناح مقابل تلاش دارند تا اصلاح‌طلبان را به سمت رویارویی با نظام بکشانند."

محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفتگو با رویداد۲۴ به واکاوی شرایط فعلی جریان اصلاحات و ضرورت اصلاح طلبی برای توسعه جامعه ایران پرداخته است. متن گفت‌وگو با سلامتی را در ادامه بخوانید:

*‌ اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی چه جایگاه و پایگاهی دارند؟

#اصلاح_طلبان طیف وسیعی از تشکل‌های سیاسی و صنفی – سیاسی را به خود اختصاص داده‌اند. این طیف از تشکل‌های مربوط به کارگران گرفته تا #معلمان ، استادان دانشگاه، پزشکان، مهندسان دانشجویان، #روزنامه_نگاران ، زنان، تولیدکنندگان و غیره را شامل می‌شود؛ لذا از آنجا که تشکل‌های #اصلاح_طلب ، طبقه متوسط و محروم که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، بالقوه پایگاهی بسیار قوی را به خود اختصاص داده است.

در شرایطی که محدودیت زیادی برای فعالیت اصلاح‌طلبان به وجود آمده و تحرک آن‌ها را کند کرده، در نتیجه اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند طرفداران‌شان را به خوبی قانع کنند بنابراین فعلاً جایگاه مستحکمی بین مردم ندارند.

ناکارآمدی رقیب باعث توجه مجدد به اصلاح طلبان خواهد شد

در حقیقت جناح رقیب با اعمال نظر از طریق اهرم‌های تحت کنترل خود کارآیی احزاب و گروه‌های اصلاح طلب را کاهش داده و آن را به نفع خود و به زیان کشور رقم زده است، اما این وضع دوامی نخواهد داشت و ناکارآمدی اقلیت باعث توجه مجدد به تشکل‌های اکثریت، یعنی اصلاح‌طلبان خواهد شد.

*‌ چرا در برخی مواقع جریان اصلاحات در رویارویی با نظام حاکم است؟

نفسِ اصلاحات و اصلاح طلبی اصولا اقتضای رویارویی با نظام را ندارد. بلکه همواره روش قانونی و مسالمت‌آمیز را توصیه می‌کند. گرچه برخی از تندرو‌های جناح مقابل تلاش دارند، اصلاح‌طلبان را به سمت رویارویی با نظام بکشانند.

نظام حاکم چارچوب فکری خاص خودش را دارد که متفاوت با چارچوب فکری اصلاح‌طلبان است. آن‌ها معتقدند برای همه مسائل مملکتی راه حل و برنامه دارند. اما یا این برنامه‌ها را «رو» نمی‌کنند یا وقتی رو می‌کنند که معلوم می‌شود تاریخ گذشته‌اند و به درد امروز نمی‌خورند. ضمنا آن‌ها قادر نیستند برنامه‌های‌شان را به روز کنند و حتی گاهی با توجه به نظر خط دهندگان اصلی حق ندارند، چنین کاری انجام دهند.

اصلاح طلبان هم برای هرمسئله‌ای برنامه دارند اما به‌روزتر. ولی جناح حاکم برنامه‌های اصلاح‌طلبان را غربی قلمداد می‌کند و ظاهرا آنها را رد می‌کند. اما در عمل و در نهایت مجبور می‌شوند در مواردی همان‌ها را اعمال کند، چون خود نوآوری ندارد. /رویداد24

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا