اخبار

آیا «دیوارها» بین ایران و انگلیس در حال برداشته شدن هستند؟

روابط تهران ـ لندن در یک سال گذشته تحولات و فراز و فرودهای زیادی داشته است تا جایی که در اخبار و گزارش‌ها صحبت از بسته شدن دوباره سفارت این کشور در ایران مطرح شد. هر چند این مساله از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد اما در پشت صحنه و لا به لای خطوط مواضع و بیانیه‌ها می‌توان به وضوح اختلاف‌نظرهای جدی میان دو کشور را دید.

جنگ اوکراین، ادعای استفاده از #پهپاد های ایرانی و حمایت #انگلیس از #اعتراضات_ ایران مهم‌ترین موضوعاتی بودند که تهران و لندن در یک سال گذشته بر سر آنها مناقشه داشتند.

نزدیکی ایران به #روسیه پیش از #جنگ_اوکراین اینقدر برای کشورهای اروپایی سنگین نبود اما با شروع جنگ و حمایت کشورهای اروپایی و #آمریکا از #اوکراین ، این کشورها تلاش کردند تا به هر شکل ممکن به متحدان روسیه فشار آورند که ایران از این امر مستثنی نشد. فشارها با پیش کشیدن موضوع استفاده از #پهپاد_شاهد ۱۳۶ در جنگ اوکراین، انگلیس و دیگر کشورها را به شدت سر جنگ با ایران انداخت در حالی که مقامات ایرانی بارها تاکید کردند سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نداده‌اند و در چارچوب تعاملات دفاعی پیش از جنگ این پهپادها فروخته شده است.

از سویی شروع اعتراضات در تابستان ۱۴۰۱ و حمایت کشورهای اروپایی از جمله انگلیس از این اعتراض‌ها تا جایی که دیگر مداخله در امور داخلی محسوب می شد صدای ایران را درآورد. دامنه اعتراضات به فوت مهسا امنینی به خارج از کشور و برگزاری اعتراضاتی از سوی ایرانیان مقیم در پایتخت‌های کشورهای اروپایی کشیده شد. معترضان در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا به طور کم سابقه‌ای به سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های ایران  حمله کردند و حتی به دیپلمات‌ها و سفیران ایران نیز حمله شد اما در نهایت ناباوری شاهد مماشات پلیس در برابر این تعرضات بودیم. در این میان سفارت ایران در لندن یکی از مکان‌هایی بود که به شکلی بی‌سابقه شاهد حملات گسترده به آن بود. دیوارنویسی و پاشیدن رنگ، تحصن، پایین کشیدن پرچم ایران، تخریب، انتشار ویدیو بر روی دیوار سفارت و حمله به کارکنان کنسولگری و سفارت از جمله این اقدامات بود. در این مدت پلیس صرفا نظاره‌گر بود.

پس از گذشت چند هفته و در ادامه تعرض‌ها به مکان‌های دیپلماتیک ایران در لندن،  شعارنویسی بر روی دیوار سفارت بریتانیا در تهران از سوی گروهی از افراد شروع شد که با واکنش عجیب سفیر این کشور مواجه شد. واکنشی که به جای ریختن آب بر آتش،‌ بیشتر روشن کردن آتش زیر خاکستر بود.
هم‌زمانی تحولات بین‌المللی ناشی از جنگ اوکراین و تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای و همراهی انگلیس با سیاست‌های فشار و تحریم آمریکا، روابط دو کشور را به مرزهای باریک تعامل رساند تا جایی که شایعه تعطیلی سفارت‌خانه‌ انگلیس در تهران در اخبار غیررسمی شنیده شد. هر چند این مساله از سوی ایران تکذیب شد اما روشن است روابط ایران و انگلیس بر لبه پرتگاه و بسیار شکننده پیش می‌رودتا وقتی دیوارنویسی‌ها ادامه دارد، “دیوار” ها از میان روابط ایران و انگلستان نیز برداشته نخواهد شد. /ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا