اخبار

بهاری دلنشین تر برای دانش‌آموزان با حذف پیک نوروزی

جایگزینی و تقویت فعالیت‌های مهارت محور در راستای خواندن، نوشتن، شنیدن و دیدن به جای تکالیف سنگین و پیک‌های نوروزی در چند سال گذشته نقطه عطفی است که آغاز بهار را برای دانش‌آموزان دلنشین می‌کند.

معمولا در چند سال گذشته با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، اخبار مربوط به منسوخ شدن و ممنوعیت توزیع پیک نوروزی و تکالیف سنگین برای دانش‌آموزان در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. براساس مصوبات جدید آموزش و پرورش در چند سال اخیر، #پیک‌های_نوروزی حذف و انجام کارهای مهارتی از جمله داستان خوانی، عکاسی، #گزارش_نویسی و #سفرنامه نویسی با محوریت #نوروز جایگزین آن شده است.

در واقع مسئولان آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده‌اند که #پیک_نوروزی و تکالیف سنگین برای #دانش‌آموزان با عنوان «پلوکپی‌های نوروزی» بار روانی برای فرزندان ایجاد می‌کرد و اکنون برخلاف سابق، باید به سمت تکالیف نوروزی از جنس رفتارگرایی و یادگیری مستمر حرکت کرد.

خداحافظی دانش‌آموزان با پیک و تکالیف سنگین نوروزی در حالی است که در زمان‌های قدیم‌تر دانش‌آموزان باید در تعطیلات نوروز زمان زیادی را برای خواندن و نوشتن تکالیف تکراری صرف می‌کردند. در واقع هر چه از دهه ۵۰ به سمت جلو می‌آییم، تلاش شده تا از میزان این تکالیف و به دنبال آن بار روانی و استرس دانش‌آموزان کاسته شود. تقریبا می‌توان گفت نوشتن چندین باره املا یا رونویسی مکرر از دروس و حل تمرین‌های تکراری ریاضی به علاوه انجام تکالیف دانشی و کم محتوای پیک‌های نوروزی جزء خاطره‌های تلخ همه دانش‌آموزان دهه 50 و 60 است که هنوز هم بعد از گذشت این همه سال با آزردگی از آن یاد می‌کنند.

هر چند که به گفته بسیاری از افراد همه این تکالیف را به دلیل سنگینی و زیاد بودن حجم آن، خود دانش‌آموز انجام نمی‌داد و یک خانواده از خواهر و برادرها گرفته تا حتی والدین هم سرگرم انجام این بار بزرگ بر دوش فرزندان می‌شدند البته به مرور زمان از حجم این تکالیف نوروزی کاسته شد و تقریبا فقط پیک نوروزی و چند پلوکپی برای دانش‌آموزان دهه هفتادی به عنوان مشق نوروز داده می‌شود اما بازهم با توجه به نبود خلاقیت و کنجکاوی در این تمرین‌ها، دانش‌آموزان از انجام آن فراری بودند.

اما با بررسی کارشناسانه‌ در حوزه آموزش و روان دانش‌آموزان، مسئولان در ابتدا انجام این پیک‌ها را به صورتی اختیاری و #الکترونیکی اعلام کردند و در نهایت انجام کارهای مهارتی برای دانش‌آموزان را مد نظر قرار دادند و با حذف این تکالیف تکراری و کلیشه‌ای حس خلاقیت، آفرینش و #کنجکاوی را دانش‌آموزان زنده کردند.

#مهارت_آموزی موضوع بسیار مهمی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به طور مکرر بر آن تاکید شده است؛ براساس اعلام آموزش و پرورش دانش آموزان هر کدام از موضوعات متناسب با بهار و نوروز را می‌توانند انتخاب کنند و تولیداتی مانند عکس، گزارش‌نویسی، دلنوشته و تولیداتی برحسب علایق خود داشته باشند تا یادگیری پویا و خلاق حاصل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا