آموزشیاخبار

راداری جدید برای دیدن در دود، گرد و غبار و مه ابداع شد

حسگرهای راداری جدید می‌توانند جایگزین حسگرهای لیزری در خودروهایی شوند که در شرایط دید کم حرکت می‌کنند تا بتوانند به دقت از میان دود، گرد و غبار و مه مسیر را ببینند

حسگرهای راداری جدید می‌توانند جایگزین حسگرهای لیزری در خودروهایی شوند که در شرایط دید کم حرکت می‌کنند تا بتوانند به دقت از میان دود، گرد و غبار و مه مسیر را ببینند.

به گزارش باش خبر  و به نقل از آی‌ای، پژوهشگران دانشگاه اوربرو (Örebro) موفق شده‌اند دقت #حسگرهای #رادار برای مسیریابی را تا حدی افزایش دهند که این حسگرها در #خودروهای خودران مورد استفاده قرار گیرند و رانندگی ایمن را در هر شرایطی امکان‌پذیر سازند.

وسایل نقلیه خودران از انواع #حسگرها و فناوری‌ها از جمله #دوربین‌ها، LIDAR (تشخیص نور و محدوده)، رادار (شناسایی و تشخیص رادیویی) و حسگرهای فراصوت برای «دیدن» محیط اطراف خود و جهت‌یابی ایمن استفاده می‌کنند.

همه این حسگرها، داده‌ها را در اختیار سیستم رایانه‌ای خودروی خودران قرار می‌دهند که از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و سایر فناوری‌ها برای پردازش داده‌ها و تصمیم‌گیری در مورد مسیریابی محیط استفاده کند.

ترکیب داده‌های این حسگرهای مختلف، به #خودروهای خودران اجازه می‌دهد تا به طور جامع محیط اطراف خود را مشاهده کرده و تصمیم‌گیری مناسبی را در لحظه برای اجتناب از موانع، ماندن در خطوط و پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی اتخاذ کنند.

دانیل آدولفسون، دانشجوی دکترای علوم کامپیوتر در دانشگاه اوربرو می‌گوید: مزیت این رادار این است که در همه شرایط آب‌وهوایی کار می‌کند و می‌تواند از میان دود و غبار و مه ببیند.

با این رادار جدید، یک وسیله نقلیه خودران می‌تواند پس از طی مسافت ۱۰۰ متری موقعیت خود را با دقت یک متر مشخص کند. این یعنی دقت سیستم موقعیت‌یابی توسط حسگرهای رادار به یک متر افزایش پیدا می‌کند.

آدولفسون می‌گوید: کاهش حاشیه خطا از ۲ درصد به ۱ درصد، گام بزرگی رو به جلو است. این روش هم بسیار سریع و هم بسیار دقیق است و تنها راه‌حلی است که ربات‌های خودران با انسان‌ها و دیگر ربات‌ها می‌توانند توسط آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود:‌ کار ما با بهبود دقت حسگرهای رادار می‌تواند منجر به این شود که خودروهای خودران بدون توجه به شرایط آب و هوایی، به شکل ایمن رانندگی کنند. این رادار می‌تواند در صنایع ساختمانی و معدنی که ماشین آلات سنگین خودران باید بتوانند در محیط‌هایی با گرد و غبار زیاد کار کنند، مفید باشد.

با استفاده از این روش جدید، مکان‌یابی راداری در مقایسه با موقعیت‌یابی لیزری دقیق‌تر می‌شود. حسگرهای راداری می‌توانند از میان دود، گرد و غبار و مه ببینند، بنابراین می‌توانند در وسایل نقلیه‌ای که در دید کم کار می‌کنند، جایگزین حسگرهای لیزری شوند.

به نظر می‌رسد هر چه پیش می‌رویم، وسایل نقلیه خودران با هر توسعه، ایمن‌تر می‌شوند و در دید عموم بیش از پیش قابل پذیرش می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا