اخبار

درخشش نانو، همچنان بر تارک حوزه علم و فناوری ایران

حوزه نانو یکی از مجموعه های موفق و الگو در جمهوری اسلامی ایران است؛ عرصه ای متشکل از نیروی انسانی متخصص، برنامه محور و با اهداف قابل توجه که همچون نگینی بر تارک زیست بوم نوآوری و فناوری کشورمان می درخشد.

حوزه نانو از جمله حوزه های قدرتمند کشور محسوب می شود که با حمایت از نخبگان و دانش بنیان های مرتبط، برای رفع بسیاری از چالش های اصلی کشور در بخش های مختلف از جمله صنعت، نوآوری و فناوری های اثربخش و کاربردی پرتعدادی را طراحی و بومی سازی کرده است.

#نانو، همچنان بر تارک حوزه علم و فناوری ایران می درخشد

قرار گرفتن نام شرکت های #دانش_بنیان_نانویی ایران در فهرست #شرکت‌های_تولید_کننده کیت در سطح بین المللی و تقاضای ۴۰ کشور جهان برای خرید کیت‌های تشخیص کرونا ازجمله موفقیت های #نانو به شمار می رود. همچنین بومی سازی دستگاه ونتیلاتور آی سی یو با کارایی حفظ حیات بیماران بستری در آی سی یو به ویژه بیماران کرونایی و ساخت انواع #ماسک ها و تب سنج #لیزری و البته تولید و بومی سازی انواع لوازم خانگی، #خودرو، #دارو و لوازم بهداشتی و پزشکی، منسوجات، تجهیزات الکتروریسی صنعتی برای تولید پوشش نانو الیاف، دستگاه تصفیه هوا، باتری، کاتالیست ها، فیلترهای نیروگاهی، تجهیزات حفاری چاه های نفتی، انواع شیرآلات و لوله اتصالات و سایر تجهیزات ساختمانی، دستگاه های تصفیه و انتقال آب و ضدعفونی کننده ها، دوربین، عدسی، نانو مواد، آمیزه های پلیمری و انواع پوشش های آب گریز و محصولات بسته بندی از جمله محصولاتی هستند که توسط فناوران نانویی بومی سازی شده است.
هستند و فناوران نانو درحال حاضر بسیار بیش از صنایع داخلی از سایر کشورها مشتری و تقاضا دارند و به نظر می رسد آنها ارزش محصولات فناورانه نانو ایران را بهتر از خودمان درک کرده اند.

بر اساس گزارش عملکرد سند”گسترش کاربرد فناوری نانو ایران در سال ۱۴۰۰” که در پنج فصل منتشر شده است، در فصل نخست این سند به وضعیت دستیابی به اهداف کلان پیشرفت فناوری نانو در کشور پرداخته شده است. بر این اساس، در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲ هزار و ۱۹۹ مقاله مرتبط با فناوری نانو توسط محققان ایرانی در WoS نمایه شد که این تعداد، معادل ۴۱.۵ درصد از کل مقالات نانو منتشر شده در این سال است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا