اخبار

کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در رتبه‌بندی جهانی

آخرین آمار مربوط به سایت «اسپیدتست» از کاهش ۸ رتبه‌ای «میانگین» سرعت اینترنت سیار، یک رتبه‌ای سرعت اینترنت ثابت، کاهش هفت رتبه‌ای «میانه» سرعت اینترنت سیار و افزایش یک رتبه‌ای سرعت اینترنت ثابت حکایت دارد.

مدتی قبل «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در گفتگو با ایرنا درباره سایت اسپیدتست و نحوه سنجش سرعت اینترنت کشورها توسط این سامانه گفت: «نکته اول که باید به آن توجه کرد، این است که برخلاف گفته‌ها این سایت فقط ترافیک داخل کشور را رصد نمی‌کند .

و تنها ۱۰ سرور از صدها #سرور تست موجود در این سایت داخلی است و کاربران می‌توان به راحتی از طریق همین سایت سرور مقصد را تغییر دهند و یکی از صدها #سرور_خارجی را انتخاب کنند. نکته دوم آنکه دلیل کاهش ۲ پله‌ای اخیر ناشی از رشد بسیار بالای ۲۴ پله‌ای در ۳ ماه گذشته به دلیل #کاهش_مصرف_پهنای_باند #بین‌الملل در زمان #اغتشاشات بوده و طبیعتاً با افزایش مصرف ترافیک بین‌الملل پس از پایان ناآرامی‌ها، ممکن است این رتبه نیز دچار کاهش شود.»

تازه‌ترین آمار «اسپیدتست» نشان می‌دهد پیش‌بینی #وزیر_ارتباطات درست بوده است. با اینکه در چند ماه گذشته بیش از ۳۰ رتبه ارتقا جایگاه داشتیم، اما آمار مربوط به ماه‌های «آذر» و «دی» افت رتبه اینترنت را نشان می‌دهد.

این سایت، سرعت و کیفیت اینترنت تمام کشورهای جهان را می‌سنجد و هر ماه میزان افزایش یا کاهش سرعت را با رتبه‌بندی آن‌ها نشان می‌دهد. «اسپیدتست» برای سنجش رتبه و کیفیت اینترنت در کشورهای جهان، از ۲ شاخص میانه Median و میانگین Mean استفاده می‌کند.

شاخص «میانگین» همان حد متوسطی است که از یک گروه در نظر می‌گیرند، اما «میانه» نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر ۲ شاخص میانه و میانگین برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده شده است.

اکنون بر اساس شاخص «میانه» جایگاهی اینترنت سیار کشور با هشت رتبه افت به ۵۸، اینترنت ثابت با ۱ پله ارتقا به ۱۴۴ و بر اساس شاخص «میانگین» با هشت رتبه افت در اینترنت سیار به جایگاه ۷۰ و با ۱ رتبه افت در اینترنت ثابت به جایگاه ۱۴۵ دست یافتیم.

اکنون «میانه» سرعت دانلود اینترنت ثابت کشور ۱۱.۶۶ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱.۹۱ و میزان تاخیر ۲۹ میلی ثانیه است. بر اساس همین شاخص سرعت دانلود اینترنت سیار ۳۹.۳۲ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۱.۰۲ و میزان تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است.

همچنین «میانگین» سرعت دانلود اینترنت ثابت کشور ۲۴.۴۴ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۱۳.۶۲ مگابیت بر ثانیه و میزان تاخیر ۴۱ میلی ثانیه است. بر اساس همین شاخص، سرعت دانلود اینترنت سیار ۵۲.۸۰ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۱۳.۹۹ مگابیت بر ثانیه و میزان تاخیر ۳۵ میلی‌ثانیه است.

یکی از تفاوت‌های چشمگیری که در رتبه‌بندی وضعیت اینترنت کشور با سایر کشورها به چشم می‌خورد، توسعه اینترنت ثابت و خانگی است. این مسئله مهم در سال‌های گذشته در کشور مورد غفلت واقع شده و اکنون توسعه پوشش فیبرنوری قرار است این وضعیت را بهبود ببخشد تا با سرعت گرفتن اینترنت ثابت، بار ترافیکی از روی شبکه موبایل برداشته و به سمت شبکه ثابت سرازیر شود. شبکه ثابت نیز باید برای دریافت این میزان ترافیک نوسازی و بهسازی شود.

بر اساس شاخص «میانه» سرعت دانلود اینترنت سیار ۳۶.۷۴ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۹.۶۶ مگابیت بر ثانیه و میزان تاخیر ۲۸ میلی ثانیه است. سرعت دانلود اینترنت ثابت ۷۵.۱۸ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۳۲.۵۲ مگابیت برثانیه و میزان تاخیر ۱۰ میلی ثانیه است.

همچنین «میانگین» سرعت دانلود اینترنت سیار ۹۷.۰۸ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۱۵.۸۴ مگابیت بر ثانیه و میزان تاخیر ۳۴ میلی ثانیه است. سرعت دانلود اینترنت ثابت ۱۵۰.۶۱ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۸۵.۱۶ مگابیت برثانیه و میزان تاخیر ۱۸میلی ثانیه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا