اخبار

بدون برجام اجرای توافق 25 ساله با چین ممکن نیست

شکست مذاکرات برای احیای برجام به ایران آسیب رسانده است. با برجام در هاله ای از ابهام، آینده برای ایران نامشخص و اجرای توافق 25 ساله تقریبا غیرممکن است.

چین تقریباً دو سال پیش با امضای قرارداد مشارکت استراتژیک جامع ۲۵ ساله با ایران برای گفت و گو با تهران در مورد همکاری‌های اقتصادی بیشتر موافقت کرد اما در بیشتر موارد، با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، ترتیبات اجرایی این قرارداد مبهم باقی ماندند که البته این وضعیت تاکنون هم ادامه دارد.

پس از نشست #شی_جین_پینگ با رهبران عرب، بیانیه مشترکی نیز صادر شد که در برخی از مفاد آن چین با خواسته ها یا ادعاهای برخی کشورهای منطقه درباره ایران همصدا شد و همین مساله به تضعیف موقعیت تهران در رابطه با پکن به عنوان شرکای استراتژیک تعبیر شد.

در گذشته، #پکن فاصله ایمن خود را با درگیری ها در خاورمیانه حفظ کرده بود، اما در این بیانیه مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به وضوح حمایت خود را از ادعاهای ارضی امارات نشان داد .: رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، از جمله ابتکار و تلاش #امارات_متحده_عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس توافقنامه تاکید کردند.

با این وجود، سیاست خارجی تهران در برابر این روابط #خلیج_فارس و #چین، گزینه های محدودی دارد.  چین برای اولین بار تلاش کرد  یکی از شرکای استراتژیک خود را به قیمت شریک دیگر خشنود کند و از سیاست همیشگی رفتار متوازن و متعادل با ایران و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس فاصله گرفته است.

شکست مذاکرات برای احیای برجام به ایران آسیب رسانده است.  با برجام در هاله ای از ابهام، آینده برای ایران نامشخص و اجرای توافق 25 ساله تقریبا غیرممکن است. حمید رضا عزیزی  در این باره می گوید: احتمالاً شاهد تحریم های بین المللی علیه ایران خواهیم بود و در نتیجه شرکت های چینی تلاش خواهند کرد از تحریم های ثانویه خودداری کنند. /اعتماد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا