اخبار

رحیم پور: سیاست خارجی ما بلبشویی از دخالت افراد مختلف شده است

معاون پیشین وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی ما بلبشویی از دخالت افراد مختلف شده است. وقتی وزیر خارجه ما در ارتباط با احیای روابط با عربستان صحبت می‌کند اما برادران دیگر ما همان روز عربستان را با کلماتی زشت خطاب می‌کنند شما چه توقعی از وزارت خارجه دارید. آیا این سیاست خارجی در دست آقای رئیسی است؟

ابراهیم رحیم‌پور معاون پیشین وزیر خارجه در دولت دوازدهم در گفت‌وگو، درخصوص عملکرد وزارت امور خارجه دولت سیزدهم  گفت: برخی از دوستان فعلی از ما دلخور می‌شوند و انتظار دارند از آن‌ها تعریف کنیم اما واقعیت این است که وضعیت خوب نیست و این مشخص است.

رحیم‌پور در پاسخ به این سوال که در دوره جدید ایران همواره بر داشتن روابط قوی با #کشورهای_همسایه تاکید داشته است اما چقدر در این زمینه موفق بودیم؟ امروز شاهد این هستیم که کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان و حتی عراق که ایران همیشه نقش حمایتی از آنها داشته اقداماتی خلاف سیاست‌های #ایران انجام می‌دهند، گفت: من برای دوستان خود در گروهی نوشتم که دیگر هر روز احضار یک سفیر، دوست و غیر دوست نداریم. وقتی سفیر چین را احضار می‌کنیم، اسمش دعوت است و وقتی عراق باشد که موجودیت خود را از ما دارد و در سالگرد ش.ه.ی.د س.ل.‌ی.م.ا.ن.ی که این سردار به آن‌ها خیلی کمک کرد از کلمه خلیج عربی استفاده می‌کند، دیگر نمی‌دانیم از چه کسی باید توقع داشته باشیم.

وی افزود: مسیری که ما طی می‌کنیم، حتی ارتباطی با دولت سیزدهم ندارد. سیاست خارجی ما بلبشویی از دخالت افراد مختلف شده است. وقتی وزیر خارجه ما در ارتباط با احیای روابط با عربستان صحبت می‌کند اما دیگر برادران ما همان روز #عربستان را با کلماتی زشت خطاب می‌کنند شما چه توقعی از وزارت خارجه دارید. آیا این سیاست خارجی در دست آقای رئیسی است؟ متاسفانه در همان حدی هم که در اختیار دولت است آن طور که عرف بین الملل و کشور ما است، عمل نمی‌شود. #سیاست_خارجی ما در اولویت نیست و به شکلی حرکت می‌کنیم که روز به روز بسته‌تر شده و روابط ما مشکل‌دارتر می‌شود.

رحیم‌پور گفت: هر وقت جلوی ضرر را بگیریم منفعت بردیم. آقایان باید جسارت بیشتری داشته باشند تا از وضعیتی که به ضرر همه است، عبور کرده و به وضعیتی نرسیم که طرف مقابل بگوید ما وقت نداریم صبر کنید تا ما به شما بگوییم. یعنی همان نگاهی که در یک سال و نیم داشتیم آن‌ها نیز همین رفتار را در مورد ما انجام دهند. /ایلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا