آموزشیاخبار

طراحی یک فناوری جدیدوعالی برای دسترسی نامحدود به آب شیرین دریاها

پژوهشگران به یک فناوری جدید دست یافته‌اند که امکان دسترسی به آب شیرین را بدون محدودیت فراهم می‌کند.

پژوهشگران به یک فناوری جدید دست یافته‌اند که امکان دسترسی به آب شیرین را بدون محدودیت فراهم می‌کند.

به گزارش باش خبر وبه نقل از وبگاه سایِنس اَلِرت (Science Alert)، #آب_شیرین کافی برای جریان‌یافتن در #سیاره_زمین وجود ندارد و انتظار می‌رود این مشکل در سال‌های آتی بدتر شود. بازیافت و محدودکردن #مصرف_آب، تنها راه پاسخ‌ به نیاز روزافزون مردم به آن است. دانشمندان برای رفع نیازهای ما باید منابع جدیدی از این #مایه_حیات بیابند.

در حال حاضر، یکی از منابع دست‌نخورده، #بخار_آب روی سطح #اقیانوس‌ها است که تقریباً نامحدود است. پژوهشی که به‌تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که چگونه می‌توان این بخار را به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

پراوین کومار (Praveen Kumar)، یکی از پژوهشگران از دانشگاه ایلینوی در اوربانا شَمپِین در #آمریکا، می‌گوید: در نهایت، باید راهی برای افزایش ذخیره آب شیرین پیدا کنیم؛ زیرا آب ذخیره‌شده و بازیافت‌شده از منابع موجود، هرچند لازم است، اما برای رفع نیازهای انسان کافی نخواهد بود. فکر می‌کنیم روش جدید پیشنهادی‌ می‌تواند این کار را در مقیاس‌های بزرگ انجام دهد. ساختار پیشنهادی با ابعاد حدود ۲۱۰ متر عرض و ۱۰۰ متر ارتفاع ( تقریباً به ارتفاع یک کشتی تفریحی بزرگ)، از چرخه طبیعی آب تقلید می‌کند و آب را منتقل، متراکم و جمع‌آوری می‌کند.

هوای مرطوب از بالای سطح اقیانوس به ساحلی در نزدیکی آن منتقل می‌شود و در آنجا سیستم‌های خنک‌کننده، بخار آب را به مایع متراکم تبدیل می‌کنند. پژوهشگراین این تیم می‌گویند که همه این مراحل، با انرژی‌های تجدیدپذیر بادی یا خورشیدی انجام می‌شوند.مناطق خشک را نیز در این پژوهش نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند که سیستم آن‌ها حتی با گرم‌شدن جهان نیز پایدار خواهد بود.

یکی از پژوهشگران می‌گوید: پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهد که شار (flux) بخار اقیانوس تنها با گذشت زمان افزایش می‌یابد و حتی منبع آب شیرین بیشتری را فراهم می‌کند؛ بنابراین، این فناوری با توجه به تغییر اقلیم هم اجراشدنی خواهد بود.
این پژوهش، یک روش بسیار لازم و مؤثر برای سازگاری با تغییرات اقلیمی ارایه می‌کند؛ به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر که در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان زندگی می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا