اخبارتبریز-1

بازگشت مازوت به نیروگاه تبریز

افزایش سرسام آور مصرف گاز در فصل سرد سال و ناگزیری از بکارگیری مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز که معمولا با تشدید آلودگی هوا همراه می شود، امسال نیز بحث داغ رسانه ها و افکار عمومی است.

مازوت سوزی نیروگاه تبریز در فصل سرد سال که به گفته مسوولان ناشی از استفاده بیشتر گاز توسط مشترکان خانگی به دلیل کاهش دمای هوا در سراسر کشور و با ضریب بیشتر در خطه کوهستانی و سردسیر آذربایجان شرقی است، این روزها نقل محافل عمومی و خصوصی بوده و پایش به رسانه ها و فضای مجازی نیز کشیده شده است.

بدیهی است آنچه حساسیت ها نسبت به مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز را در نزد افکار عمومی در این مواقع از سال دامن می زند، تشدید آلودگی هوای این کلان شهر است که بر طبق عرف رایج به دلیل وارونگی هوا نیز مضاعف می شود و نگرانی مردم، مسوولان و دوستداران محیط زیست و بهداشت و سلامت عمومی را دوچندان می کند.

البته نظرات درباره سهم نیروگاه حرارتی تبریز از آلودگی هوا تبریز متفاوت است و در حالی که کارشناسان محیط زیست و مدیران شهری می گویند حدود ۱۷ درصد آلودگی هوای این شهر در فصل سرد ناشی از مازوت سوزی نیروگاه تبریز است، مسوولان این نیروگاه معتقدند این رقم تنها ۲ درصد است.

حال هر چه باشد، سهم و نقش نیروگاه حرارتی تبریز در افزایش آلودگی هوای تبریز به هنگام استفاده از مازوت، واقعیتی غیرقابل انکار است که رفع آن، اهتمام جمعی در قالب مجموعه ای از اقدامات فنی همچون نصب فیلترهای گران قیمت، ساخت نیروگاه جدید یا متوقف کردن استفاده از مازوت را می طلبد.

البته مدیران شهری و مسوولان ارشد آذربایجان شرقی به جد پیگیر رفع این مشکل هستند؛ آنان سال گذشته با اشاره به استفاده از گاز در نیروگاه های حرارتی کلان شهرهایی مانند تهران، کرج و اصفهان می گفتند که اگر قرار بر مازوت سوزی نیروگاه ها در فصل سرد است، این قاعده باید مشمول همه کلان شهرها باشد و الا نگاه ناعادلانه در این مورد غیرقابل قبول است.

در این راستا روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی پارسال به جد توقف استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز را از وزارت نفت که مسوول تامین سوخت نیروگاه هاست، پیگیری کرد که انصافا هم نتیجه بخش بود، اما دوام نداشت؛ البته وی همان زمان اعلام کرد که وزارت نیرو عدالت در توزیع مازوت برای نیروگاه ها را رعایت می کند و دیگر تبعیضی وجود ندارد.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا