در زمینه دانش تخصصی دریایی به خودکفایی رسیدهایم
رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در زمینه دانش تخصصی دریایی به خودکفایی رسیدهایم، گفت: در تهیه برخی از تجهیزات دریایی مثل رادار که صرفه اقتصادی برای تولید داخلی ندارد نیز از طریق کشورهای دوست همچون روسیه اقدام میکنیم.
امیر دریادار جواد داداش زاده، چهارشنبه، ۹ آبان ماه در جمع خبرنگاران در تبریز، با اشاره به قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: یکی از مواردی که باعث وسوسه رژیم بعث برای حمله به ایران شد، در دسترس بودن بنادر و خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی برای واردات کالاها و یگانهای سنگین نیروی دریایی بود.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، نیروی دریایی یک نیروی علمی، نظامی، سیاسی و بین المللی است، افزود: علمی بودن این بخش از نیروی مسلح مربوط به ابعاد تجهیزاتی و فناورانه و مدیریتی است.
وی با بیان اینکه نیروی دریایی در ابتدای جنگ تحمیلی، راهبردهایی را اتخاد کرد، ادامه داد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی، شش ماه پیش آغاز جنگ تحمیلی یک گروه رزمی به نام ۴۲۱ را برای مقابله با تحرکات رژیم بعث در مرزها در شهر بوشهر ساماندهی کرد و تمامی یگانهای شناور و ناوها و ناوشکنهای قوی را از ماهشهر و دیدرس دشمن به بندرعباس منتقل کرد.
داداش زاده گفت: به محض شروع جنگ، تنها یک گردان از گروه ۴۲۱ به فرماندهی ناخدا صمدی در خرمشهر مستقر شد و ضمن مقاومت در برابر دشمن، گروههای مردمی و بسیجیان را سازماندهی میکردند.
وی افزود: دشمن ادعا میکرد که میخواهد یک روزه خرمشهر را اشغال کند اما با مقاومت ۳۴ روزه مواجه شد و رژیم بعث در نهایت دست به دامن مستشاران مصری شد؛ همچنین اثرات خروج ناوها از تیررس دشمن هم در عملیات مروارید دیده شد.
وی افزود: در دو ماه نخست جنگ تحمیلی انواع عملیاتهای دشمن از زمین و هوا بر کشور متحمل میشد و تنها در دریا خبری از دشمن نبود زیرا نیروی دریایی عراق قدرت خروج از بنادرش را نداشت.
رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک نداجا با اشاره به جزئیات عملیات مروارید که یک ناوچه ایرانی پیکان با فرماندهی شهید همتی توانست دو سکوی مهم عراق را که ۹۵ درصد نفت این کشور از آن صادر میشد را منهدم کند و ۱۷ فروند شناور عراقی را از بین ببرد، گفت: نیروی دریایی عراق عملا در این عملیات به کلی از بین رفت.
وی با اشاره به فعالیتهای نداجا در دوران بعد از دفاع مقدس، اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش به حوزه قطعه سازی و تعمیرات روی آورد و در آن دوران بود که در بازدید مقام معظم رهبری، ایشان دستور دادند که ناوشکن بسازیم. نخستین ناوشکن ایرانی با نام جماران در سال ۸۵ ساخته شد و اکنون خط تولید ناوشکن ایرانی راه افتاده است.
وی با اشاره با فعالیت پنج ناوگروه و حضور ناوشکنهای تمام ایرانی در آبهای آزاد، گفت: سری ساخت زیردریایی نیز در نداجا شکل گرفته است و با تخصص بالای مهمدسان این حوزه نیازی به واردات زیردریاییها در ابعاد کوچک نداریم.
داداش زاده با اشاره به تقویت دیپلماسی دریایی و برقراری رزمایشهای مشترک، افزود: گوش به فرمان ولایت فقیه بوده و با دعای خیر مردم شریف ایران انجام وظیفه میکنیم و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در دریاهای آزاد به اهتزاز درمیآوریم.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه به خصوص تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه پیشرفتهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزود: وقتی برای ساخت ناوشکن جماران اقدام کردیم در تهیه گیربکس این ناوشکن به مشکل برخوردیم که این قطعه را از گروه ماشین سازی تبریز تهیه کردیم. در سال ۱۳۹۰ نیز برای نخستین بار قرارداد همکاری با دانشگاه تبریز را امضا کرده و ارتباطات خوبی با دانشگاه صنعتی سهند داریم.
وی با بیان اینکه مشتاق استقبال از شرکتهای دانش بنیان در حوزه دریایی هستیم، گفت: حدود ۱۲ عنوان کتاب تخصصی دریایی به چاپ رسیده و بالای ۱۰۰ هزار جلد سند و ۳۰ هزار عکس در مرکز مطالعات نداجا وجود دارد و در زمینه مدیریت دانش دریایی به حدی رسیدهایم که ساخت یک ناوشکن به جای ۱۰ سال فقط ۱۸ ماه طول میکشد.