اخبار

کابوس ناتو

غرب به محوریت آمریکا که همواره از قدرت یابی رقیب قدرتمندی همچون چین هراسان است و بر اساس پیش بینی ها پکن را قدرت بلامنازع سال ۲۰۵۰ میلادی می بیند، در مقطع کنونی در صدد فشار بر متحدان اروپایی با هدف کاهش سطح تعاملات شان با چین برآمده است.

آمریکا هر چه بیشتر در باتلاق اوکراین و بحران های دیگر داخلی و خارجی فرو می رود، فشار بر متحدان خود را نیز با هدف دور کردن آنها از چین افزایش می دهد.

به تازگی روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از افراد مطلع از گفت گوها بین آمریکا و متحدان ناتو نوشت که واشنگتن در هفته‌های اخیر با اعضای اتحاد ترانس آتلانتیک به منظور سخت‌تر کردن لحن شان در قبال چین و آغاز همکاری محکم در جهت محدود کردن این کشور اجماع کرده است.

سفر جنجالی «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان به چین بدون هماهنگی با آمریکا نمونه دیگر در اعمال فشار آمریکا و رسانه های غربی بر شولتز است که چهارم نوامبر (۱۳ آبان ۱۴۰۱) سفری به چین داشت.
سفر شولتز به چین، نخستین سفر یکی از رهبران گروه هفت در تقریبا سه سال گذشته به این کشور بود و در حالی انجام شد که آلمان درگیر رکود اقتصادی است.

این سفر همچنین نگرانی ها را در باب نزدیکی منافع بزرگ ترین اقتصاد اروپا به چین افزایش داده است؛ رخدادی که می تواند بستر را برای تحقق برخی اهداف بلندپروازانه پکن هموار کند.

سفر صدراعظم آلمان به چین که برخی آن را نشانه انشقاق در جبهه غرب می دانند با انتقاد شدید رسانه های غربی مبنی بر خیانت به غرب رو به رو شد؛ انتقاداتی که استقلال یک کشور قدرتمند جهانی را زیر سوال برد و در عین حال حکایت از پایان قطب بندی های قدیم قدرت در جهان و چند دستگی در میان آنها به خاطر مشکلات ناشی از راه اندازی جنگ در اوکراین دارد.

در صدر این منتقدان اندیشکده آمریکایی «فارین پالیسی» قرار داشت که با متهم کردن شولتز به «تضعیف وحدت غرب در قبال چین» نوشت: رویکرد صدر اعظم آلمان نسبت به چین به تنهایی شرکای داخلی، اتحادیه اروپا و بین المللی را از خود دور کرده است.

شواهد نشان می دهد که این سفر بدون هماهنگی قبلی برلین با واشنگتن انجام شده است. واکنش های آمریکا خود گویای این امر بود، چون هدف راهبردی آمریکا در چند سال خیر مهار سیاسی چین و تخریب توسعه اقتصادی و اجتماعی آن به‌ منظور ایجاد ناآرامی‌های سیاسی و دامن زدن به آن و مشکل آفرینی برای این قدرت نوظهور در حوزه دریای جنوبی چین به‌ منظور ایجاد شکاف در رهبری پکن در منطقه و جهان است.

«رافائل اولاتوفسکی» استادیار علوم سیاسی و مطالعات بین الملل فعال در دانشگاه ورشو نیز بر این باور است، آلمان نمی خواهد چین، این شریک اقتصادی اش را بالاخص در شرایط اقتصادی کنونی از دست بدهد. در شرایطی که غرب تحریم های اقتصادی شدیدی را علیه روسیه تحمیل کرده و چین می گوید در جنگ اوکراین بی طرف است هر چند تجارت با مسکو را افزایش داده است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا