اخبار

ضرورت‌های مهاجرت مخاطبان به پیام‌رسان‌های داخلی کدامند؟

با توسعه ارتباطات موبایلی و گوشی های اندروید، پیام رسان های خارجی پا به کانون خانواده، محافل سیاسی و اجتماعی کشورها گذاشتند و روز به روز با توسعه بیشتر فضای مجازی و پیام رسان های اجتماعی، کارکرد اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی آن نیز با به وجود آمدن کسب و کارهای مجازی وارد عرصه جدیدی شد.

توسعه پیام رسان ها، موجب ایجاد و رشد شبکه های اجتماعی مویرگی تا عمق کشورها، امنیت خانواده ها و اجتماع شد، به طوری که چون پیام رسان ها منشاء خارجی داشتند، به علت عدم فرهنگ سازی، اثرات مخرب فرهنگی، اجتماعی و در ادامه امنیتی را مانند وسایل ارتباطی قبلی مثل ماهواره برای کشورها به ارمغان آوردند.

اما تا زمانی که تلاطم های سیاسی، اجتماعی و امنیتی جدی را در کشور به وجود نیاوردند، برخی اثرات مخرب آن مورد توجه مسوولان و فعالان فرهنگی و رسانه ای قرار نگرفت، حتی از اینکه اطلاعات محرمانه شخصی، خانوادگی، اداری و حتی اطلاعات بعضا مهم سازمان و ادارات در سرورهای خارج از کشور ذخیره و مبادله شود ابایی وجود نداشت.

گرچه در چند نوبت در ۲۰ سال گذشته نسبت به ضرورت ایجاد اینترنت ملی، شبکه ملی اطلاعات و ایجاد پیام رسان های داخلی، هشدارها و تاکیدات پراکنده ای شد، اما هرگز توجه جدی به آن وجود نداشت تا بالاخره در همه گیری کرونا، حوادث و آشوب های سال جاری و چند سال قبل از آن منشا حوادث امنیتی در کشور شد تا به موضوع ایجاد پیام های رسان های اجتماعی داخلی توجه بیشتری شود.

گرچه در مورد فیلتر یا عدم فیلتر فضای مجازی نظریات مختلفی وجود دارد، ولی به هر حال باید هر چه سریع تر با نظرات کارشناسی و تخصصی به یک جمع بندی جامع و منطقی برسیم.

کشورهایی مثل چین، کره جنوبی، انگلستان، روسیه و فرانسه، پروژه اینتزنت ملی خود را آغاز کردند تا بتوانند از امنیت اشخاص محافظت و از اثرات مخرب اجتماعی و فرهنگی آن جلوگیری کنند؛ از طرفی ظرفیت ها و نقاط مثبت فضای مجازی نیز باید مورد توجه باشد.

تقویت پیام رسان های داخلی به لحاظ فنی و امکاناتی، باید قابلیت مناسبی را برای رقابت با سایر پیام رسان های خارجی غربی و شرقی ایجاد کند و از طرفی استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید سامان دهی و نظام مند شود.

البته وجود امنیت، امکانات کامل ، رفع نیاز مخاطبان، سرعت بالا و کیفیت مناسب خدمات از جمله عوامل مهمی هستند که موجب گرایش مخاطبان به پیام رسان های اجتماعی با پلتفرم های داخلی می شوند. //ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا