آموزشیاخبار

از اصابت صاعقه به موشک “آپولو۱۲” تا آتش‌سوزی در ایستگاه فضایی روسیه

پروازهای فضایی همیشه لحظات شگفت‌انگیزی را به همراه داشته‌اند اما این سفرها خالی از خطر نیستند. در این گزارش، به ۲۵ مورد از لحظات ترسناکی می‌پردازیم که طی پروازهای فضایی پیش آمده‌اند و فضانوردان را تهدید کرده‌اند.

به گزارش باش خبر و به نقل از اسپیس، ثبت رکورد پروازهای فضایی انسان نیازمند یک ذهنیت انتقادی است. سیستم‌های کلیدی آزمایش شده‌اند و فضانوردان، دوره‌های آموزشی اضطراری را پشت سر می‌گذارند. همه این کارها به منظور آماده شدن برای مواقعی صورت می‌گیرند که هنگام پرتاب شدن به فضا یا حضور یافتن در فضا، همه چیز اشتباه می‌شود.

این ۲۵ موقعیت اضطراری در فضا، از فضای مداری گرفته تا زمین، زمان‌های سختی را در شاتل فضایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی و برنامه‌های فضایی بین‌المللی نشان می‌دهند. در هر موردی که در این گزارش نشان داده شده است، آموزش، خلاقیت و کمی شانس برای غلبه بدون تلفات بر یک مشکل جدی، کاملا با هم ترکیب شده‌اند.

اگرچه هیچ کس در هیچ یک از این حوادث آسیب ندید اما این لحظات ترسناک، ارزش آموزش خوب فضانوردان را نشان می‌دهند.

برای اطمینان، ما فقط می‌توانیم بخشی از سناریوهای پرواز فضایی را در این فهرست ببینیم. برخی از آنها جزئیاتی را در مورد مشکلات بیشتری طی سال‌ها در بر دارند اما آژانس‌های فضایی از حوادثی مانند این موارد و حوادث مرگبار فضایی، درس‌هایی آموخته‌اند و آنها را برای مأموریت‌های آینده اجرا کرده‌اند تا پرواز فضایی را کمی ایمن‌تر کنند.

غرق شدن فضاپیمای ناسا

دومین پرواز فضایی انسانی ناسا به طور غیرمنتظره‌ای، به سقوط فضاپیمای “لیبرتی بل۷”(Liberty Bell ۷) برنامه “مرکوری”(Mercury) به اعماق اقیانوس اطلس، کمی پس از پرتاب منتهی شد. یک مشکل در فضاپیما، کمی پس از سقوط در ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۱ باعث شد که آب به درون فضاپیما سرازیر شود. “گاس گریسوم”(Gus Grissom)، فضانورد این ماموریت در حالی که با لباس فضایی خود شنا می‌کرد، از فضاپیمای در حال غرق شدن فرار کرد.

گریسوم نجات یافت اما بالگردی که قرار بود لیبرتی بل ۷ را بازیابی کند، نتوانست فضاپیما را بیرون بیاورد. لیبرتی بل ۷ سرانجام در ۲۰ جولای ۱۹۹۹، از عمق ۴۵۰۰ متری زیر آب بازیابی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا