اخبار

ترس از سقوط در «دره مرگ فناوری»

عده ای از فعالان استارتاپی و کسب و کارهای نوپا معتقدند اولین قدم های شروع یک کسب و کار سخت است؛ جذب اولین سرمایه، آماده سازی فناوری مورد نیاز، معرفی اولین محصول و دستیابی به اولین مشتری.

آن ها معتقدند اگر چه مراحل نخستین راه اندازی استارتاپ، حیاتی و دشوار است، اما در عوض، ادامه و رسیدن به هدف نهایی کار چندان سختی نیست؛ آن ها به این فکر می‌کنند که حالا که ایده به این خوبی و قدرتمندی داریم، چقدر پول و سرمایه نیاز داریم و چگونه باید آن را تامین کنیم؟ در حالی که هنوز به مشکلات دیگر فکر نکرده اند.

البته این نظر مخالفین متعددی دارد و اینجاست که اصطلاح «دره مرگ فنوری» اهمیت پیدا می‌کند.

«دره مرگ» یک اصطلاح رایج در دنیای استارتاپ است که به سختیِ غلبه بر جریان نقدی منفی در مراحل اولیه عمر استارتاپ اشاره دارد؛ آن هم دقیقا پیش از آنکه کالاها یا خدمات جدید استارتاپ با فروش به مشتریان واقعی، درآمد زایی کند.

به بخشی از منحنی که در آن تراز نقدی استارتاپ منفی باشد، «دره مرگ» می‌گویند، زیرا در این دوره، کسب و کار شما در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارد، اگر استارتاپ بخواهد زنده بماند و به کار خود ادامه دهد، باید بودجه خارجی کافی را برای طولانی مدت تامین کند تا زمانی که منحنی آن برای بار دوم از محور افقی عبور کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته در مراسم افتتاح نمایشگاه فناوری ربع رشیدی در تبریز با اشاره به اینکه در ادبیات فناوری بحثی تحت عنوان دره مرگ فناوری وجود دارد و مربوط به مرحله‌ای است که در آن طرح به صورت تجاری ارائه می شود، گفت: به شدت در حوزه تجاری سازی طرح های دانش بنیان در کشور مشکل داریم و محصولات شرکت های دانش بنیان توسط دستگاه‌ها خریداری نمی‌شود و در واقع اقتصاد سنتی در مقابل اقتصاد نوین علمی و دانش بنیان مقاومت می کند.

علی خیرالدین رصد مرزهای فناوری های نوین را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نمایشگاه رینوتکس می تواند در کنار سامانه هایی مانند سامانه نظام ایده ها و نیازهای وزارت علوم حلقه واسط برای ساماندهی ایده های فناور و دانش بنیان در جهت پاسخ به نیازها و مسایل کشور باشد.

به نظر می رسد نیازسنجی، ضرورت موفقیت ایده های دانش بنیان است وگرنه ممکن است در مرحله تجاری سازی به مشکل بخورند.

وزیر جهاد کشاورزی هم در اختتامیه دهمین نمایشگاه نواوری ربع رشیدی با بیان اینکه برخی مواقع شرکت های دانش بنیان در فروش محصولات به مشکل می‌خورند، اعلام کرد: برای این منظور ابتدا نیازها را در همه بخش ها شناسایی می‌کنیم و تاکنون ۳۰۰ نیاز فناورانه کشاورزی از معاونت ها و موسسه ها جمع آوری شده است.

سید جواد ساداتی نژاد یادآور شد: نیاز به شرکت های دانش بنیان عرضه می شود و هر شرکتی بتواند آن را عرضه کند با انعقاد قرارداد دیگر دغدعه فروش محصول خود را نخواهد داشت.

خیام نکوئی معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در حاشیه مراسم افتتاح ششمین دهکده فناوری کشاورزی کشور در آذربایجان شرقی، همکاری و تعامل با بخش خصوصی را لازمه موفقیت دانست و افزود: وقتی یک فناوری سالها در انتظار پیدا شدن مشتری می ماند، تازگی و بکر بودن خود را از دست می دهد و سوددهی لازم را نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان « نوآوران خلاق هنر فردا » و برنده تندیس طلایی جشنواره فناوری ربع رشیدی ( رینوتکس ۲۰۲۲ ) هم با بیان اینکه بزرگترین مشکل شرکت های نوپا محدودیت سرمایه است، گفت: در صورت حمایت مالی می توانیم کارگاه خود را تبدیل به کارخانه کرده و اشتغال زایی قابل توجهی ایجاد کنیم .

کمال شایگان که با طرح «توسعه و تبلیغ نرم گردشگری در قالب فناوری هنرهای تصویری» در نمایشگاه رینوتکس شرکت کرده بود، اظهار کرد: برای اجرای این طرح سه ماده ساخته شد تا چاپ پذیری اجسام سخت ممکن شود.//ایرنا

وی افزود: همچنین ۲ دستگاه برای چاپ منحنی و چاپ مسطح بر روی سطوح ساخته شد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا