اخبار

کدام دولت‌ها میانجی بین ایران و آمریکا هستند؟

خارجه قطر تصریح کرد: با استفاده از فرصت حضور در نیویورک، برای نزدیکتر شدن دیدگاه‌های مذاکراتی، از طریق واسطه پیام‌های بیشتری بین آمریکا و ایران تبادل شد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه هم با تایید پیام‌های منتقل شده بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌هایی و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، توضیح داد: از طریق طرف اروپایی و برخی از واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه، تبادل پیام ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است.

واسطه‌هایی که می‌شناسیم

از میان سطور سخنان مسئولان وزارت امور خارجه و خبرهای منتشر شده از وین و نیویورک، تاکنون «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دولت سوئیس، قطر، عمان و عراق واسطه‌های تبادل پیام میان تهران و واشنگتن هستند که هریک در مقطع زمانی خاصی این نقش و مسئولیت را بر عهده گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان سه کشور حاضر در برجام، از زمان امضای این توافق در سال ۲۰۱۵ تا زمان خروج ترامپ از آن در سال ۲۰۱۸، گرچه در سخن از پایبندی به این سند سخن گفتند اما در عمل و به ویژه از بعد اقتصادی کار چندان ویژه از پیش نبردند. این رویه پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تشدید شد و به انفعال کامل رسید. با آغاز کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام و به دلیل نقض این پیمان از سوی طرف‌های غربی، اروپا و سه کشور عضو برجام این قاره به تکاپو افتادند تا راه چاره‌ای بیابند، به ویژه که ایران مذاکره مستقیم با آمریکا خارج شده از برجام را نپذیرفت و آن‌ها مجبور شدند نقش واسط میان تهران و واشنگتن را پررنگ‌تر پی‌گیرند. آخرین دور مذاکرات برجام هم براساس متن پیشنهادی بورل آغاز شد. متنی که از سوی جمهوری اسلامی ایران بررسی و به طرف آمریکایی ارجاع شد و همچنان در میز ایران وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی است و نیازمند تصمیمی قاطع از سوی دولت «جو بایدن». سوئیس هم به عنوان حافظ منافع آمریکا، در تبادل بسیاری از پیام‌های دیپلماتیک دو کشور به ویژه در ماه‌های اخیر نقش داشته است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا