اخبار

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

در مجموع ذخایر نفت و گاز بزرگ‌ترین دارنده در جهان (رتبه نخست) است که در نفت جایگاه سوم و در گاز رتبه دوم را در دنیا دارد. ذخایری که با فروش آن به شکل نفت و میعانات گازی و یا تبدیل به فرآورده‌های با ارزش‌تر، می‌توان کشور را توسعه داد.

‎بنابراین علاوه بر تولید این منابع، باید ناوگانی وجود داشته باشد که این محصولات را به دست مصرف‌کنندگان برسانند. بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن مربوط به نفت و فرآورده‌های متشکل از آن است.

‎بنابراین داشتن ناوگانی قوی و قدرتمند برای حمل و نقل در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد و از همین رو هم اکنون ایران بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش جهان را در اختیار دارد.

‎اگرچه نفتکش‌های ایران، استانداردهای جهانی را دارند، اما توجه به نیروی انسانی متخصص نیز مهم است. از همین رو اگرچه در اغلب کشورهای جهان، بخشی از نیروهای شاغل در ناوگان نفتکش را نیروهای خارجی تشکیل می‌دهند؛ اما در ایران دریانوردان ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران همگی ایرانی هستند.

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

‎دریانوردانی که در راستای اعتلای پرچم کشورمان با از خودگذشتگی و فداکاری در مواردی تا ۷ ماه روی کشتی و دور از خانواده هستند تا جریان صادرات نفت کشور بی‌وقفه تداوم داشته باشد.

‎دریانوردی، شغلی که تا چند سال پیش برای اغلب مردم ناشناخته بود و تعریفی از سختی و دشواری آن نداشتند؛ اما تصادف نفتکش سانچی در آب‌های چین و تبدیل شدن این حادثه به سرخط مهم‌ترین اخبار، باعث شد تا مردم شناخت بیشتری از این شغل پیدا کنند.

‎با این حال همچنان زوایای پنهان این شغل آن‌چنان زیاد است که حتی تجربه یک روز زندگی با این دریادلان بر روی نفتکش نیز نمی‌تواند حجم سختی حرفه دریانوردی را به طور کامل نشان دهد.

‎روزی که در یکی از کشتی‌های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران برای اغلب ما خبرنگاران خاطره‌ساز شد؛ اما دغدغه همه ما این بود که چطور این زندگی سخت و خاص را روایت کنیم تا حق مطلب ادا شود.

‎کشتی نفتکشی که در نزدیکی سواحل جزیره خارک لنگر انداخته تا مقصد محموله‎اش مشخص و آماده حرکت شود؛ در یک روز گرم تابستان میزبان ما بود. در همان ابتدا، میزبانان با روی گشاده به استقبال ما آمدند و به‌گونه‌ای پذیرای ما شدند که گویی میهمان خانه آنها هستیم.

‎خانه شناوری با ۳۳۳ متر طول و ۶۰ متر عرض که ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه را در دل خود دارد و رفتن از یک سر این نفتکش VLCC تا سر دیگر آن در دمای ۵۰ درجه و شرجی ۱۰۰ درصد حدود نیم ساعت زمان برد.

‎سپس رسیدن به بریج (پل فرماندهی کشتی) و سایر بخش‎ها به همراه توضیحاتی که هر لحظه بر شگفتی و سختی کار بر وی این غول شناور اضافه می‌کرد.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا