آموزشیاخبار

نجات آب به سبک زندگی در مریخ

مشارکت مهندس “مهرداد محجوبی” در پروژه طراحی مأموریت مریخ ناسا، جرقه‌ای برای شکل‌گیری ایده‌ای بود که در نهایت منجر به طراحی و تولید دوش هوشمندی شد که قادر به تصفیه چندباره آب مصرفی و کاهش ۹۰ درصدی میزان مصرف آب در هنگام حمام کردن است.

​به گزارش باش خبر وبه نقل از ایسنا، تغییرات آب‌وهوایی، خشکسالی و کاهش میزان بارش در بسیاری از نقاط دنیا می‌تواند به بروز مشکلات مختلف سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و حتی «جنگ بر سر آب» تبدیل شود. “تنش آبی” می‌تواند از مکانی به مکان دیگر به طور چشمگیری متفاوت باشد و در برخی موارد آسیب‌های گسترده‌ای به سلامت عمومی، توسعه اقتصادی و تجارت جهانی وارد کند. میلیاردها نفر در سراسر جهان به یکی از عناصر ضروری زندگی یعنی “آب سالم و تمیز” دسترسی کافی ندارند و اگرچه دولت‌ها و موسسات خیریه در سال‌های اخیر به بسیاری از ساکنان مناطق دچار کمبود آب کمک کرده‌اند تا از این نعمت برخوردار شوند، اما پیش‌بینی می‌شود که این چالش با اثرات مضر گرمایش جهانی و افزایش جمعیت، تشدید شود.

بنابر آمار سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲.۳ میلیارد نفر یا ۲۵ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی با تنش آبی زندگی می‌کنند. همچنین ۳.۶ میلیارد نفر نیز دستکم یک ماه در سال دسترسی ناکافی به آب دارند که انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از پنج میلیارد نفر افزایش یابد.

همچنین خطرات و بلایای مرتبط با آب نیز در حال افزایش هستند. از سال ۱۹۷۰ میلادی، ۴۴ درصد بلایا و ۳۱ درصد خسارات اقتصادی ناشی از وقوع سیل بوده است که در این میان آسیا آسیب جدی‌تری دیده است.

خطرات و بلایای مرتبط با بحران آب مانند سیل و خشکسالی به دلیل تغییرات آب و هوایی در اغلب مناطق جهان رو به افزایش است و انتظار می‌رود تعداد افرادی که در جهان از تنش آبی رنج می‌برند، افزایش یابد. این چالش، با افزایش جمعیت و کاهش دسترسی به منابع، تشدید می‌شود و همین حالا هم تنها نیم درصد از منابع آبی زمین به عنوان آب شیرین، قابل استفاده و در دسترس است. با وجود افزایش این تهدیدها، خدمات پیش‌بینی و هشدار اولیه بلایای طبیعی هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، محدود و ناکافی است.

به گفته کارشناسان عواملی چون “تغییرات اقلیمی”، “افزایش جمعیت”، “تخریب محیط زیست” و جدیدترین عامل یعنی “همه‌گیری کووید۱۹” نیز تنش‌های مرتبط با آب را تشدید می‌کنند. در عین حال، عامل “افزایش دما” هم به تغییر در الگوهای بارش با تاثیرات گسترده منجر می‌شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا