آموزشیاخبار

تبدیل شدن سواحل خزر به کانون‌های گرد و غبار

اعتقاد محققان اقلیم‌شناس، عقب‌نشینی دریای کاسپین موجب شده که در کرانه‌های این دریا رسوبات ریزدانه همراه با نمک تجمع یابد و لذا زمانی که در معرض باد قرار می‌گیرد، به کانون‌ های گرد و غبار تبدیل می‌شود.

به گزارش  باش خبر وبه نقل از ایسنا، دکتر فرید مجتهدی امروز در وبینار با موضوع مخاطرات هواشناسی خزر با بیان اینکه منطقه دریای کاسپین با پدیده گرد و خاک مواجه است، گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۲ روز حوزه کاسپین دستخوش طوفان‌های گرد و غبار بوده و در سال جاری این منطقه به مدت دو روز درگیر طوفان بسیار شدید گرد و غبار بوده است.

وی منشأ اصلی این طوفان‌ها را کشورهای حوزه دریای خزر چون روسیه و کانون‌های داخلی دانست و اظهار کرد: برای رفع این چالش نیاز به کار کارشناسی است.

مجتهدی ادامه داد: در این میان منبع خطرناک دیگری وجود دارد که کمتر به آن توجه شده و آن آزادسازی سواحل به دلیل عقب نشینی آب دریای کاسپین است. بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام دادیم، مشاهده کردیم آب این دریا حدود ۲۰۰ متر عقب‌نشینی دارد و این امر سبب شده که در کرانه‌های این دریا تل‌های ماسه‌ای بزرگی مشاهده شود.

این محقق حوزه اقلیم شناسی خاطر نشان کرد: سواحل آزاد شده حاوی میلیون‌ها تن رسوبات ریزدانه همراه با نمک است که در معرض باد قرار دارند و در آینده این منطقه تبدیل به کانون گرد و غباری خواهد شد که کلیه تاسیستات شهری و گردشگری و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری در زمانی که خزر با بادهای گرم مواجه بوده است، طوفان‌های گرد و خاک بر اثر وزش بادهای جنوبی رخ داد، یادآور شد: از سال ۹۱ تعادل اکولوژی این منطقه به دلیل ندانم کاری‌ها و عدم مدیریت از بین رفته است. ما دچار اختلال هستیم و باید خود را با آن سازگار کنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا