پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با انجام مطالعهای، یک پروتکل درمانی برای توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دادند.
به گزارش باش خبر وبه نقل از ایسنا، در زبان فارسی برنامههای درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است. به همین دلیل مهدی مدنیفرد؛ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در قالب رساله دکترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبانشناسی» با ارائه یک پروتکل درمانی، گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان برداشته است.
این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درک استعارههای مفهومی بدنمند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یک برنامه تقویتی شامل پنج مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در ۲۰ جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعارههای مفهومی بدنمند در پسران ۷ تا ۱۲ ساله فارسی زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی کرده است.
یکی از شاخصترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعارههای بدنمند و به طور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه میتواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با راهنمایی دکتر سحر بهرامی عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه انجام شد.