یعقوب هوشیار که ۱۷ اسفند سال گذشته پس از اعلام آمادگی و انصرافهای چند باره و با حواشی ریز و درشت به عنوان شهردار تبریز انتخاب و در ۱۸ فروردین امسال حکم پنجاه و هشتمین کلیددار شهر اولین ها را گرفت، هم در زمان تودیع و هم در برنامههای پس از آن از جمله در نخستین نشست خود با اهالی رسانه از تدوین برنامههایی بلند و بالا با پنج راهبرد کلان و ۱۴ محور اصلی برای تحول در مدیریت شهری تبریز خبر و وعده داده بود که شهروندان تبریزی در آیندهای نزدیک نتیجه ملموس تغییر و تحولات در مدیریت این شهر را شاهد خواهند بود.
هر چند در همان زمان نیز صاحب نظران و کارشناسان طرح راهبرد و برنامه های پر طمطراق این چنینی را مصداق مثل «سنگ بزرگ علامت نزدن» میدانستند اما شهردار جدید تبریز با این توجیه که شاید نتوانیم همه مشکلات مدیریت شهری تبریز را در کوتاه مدت حل کنیم اما به طور حتم به گونهای عمل خواهیم کرد که مردم تفاوت دوره جدید مدیریت شهرداری را با دوره های قبلی به خوبی لمس کنند.
حال در کمتر از سه ماه گویا بلدیه چی پنجاه و هشتم تبریز نیز پا جای پای اسلاف و پیشینیان خود در سمت شهردار گذاشته و مدیرانش به واسطه انجام وظایف ساده و اولیه شهرداری همچون آسفالتریزی چند کوچه و خیابان، آن را نماد تحول در مدیریت شهر اولینها میداند و با قیاس این اقدام با دورههای قبلی، منت انجام این وظایف ذاتی شهرداری را بر سر مردم این شهر میگذارد.
البته رویکرد اعضای شورای شهر نیز در این تقلیل وعدههای جناب شهردار از احیای شکوه و جایگاه گذشته تبریز به حد آسفالتریزی چند کوچه و خیابان نیز بی علت و تأثیر نبوده چرا که وقتی حضرات شورانشین در هر نشست و برخاستی از تحول در آسفالت ریزی کوچهها و خیابانها و اقدامات خارقالعاده در این زمینه سخن میرانند، حتما که جناب شهردار نیز باید انجام اولیه ترین وظیفه مجموعه شهرداری را ملاک تحول در مدیریت شهر اولینها بداند.
آقای شهردار آسفالتریزی جزو وظیفه ذاتی شهرداری است!
البته که باید جانب انصاف را رعایت کرد و به افزایش کمی آسفالت ریزی معابر و مسیرهای سطح تبریز اذعان و قضاوت در مورد کیفیت آن را نیز به زمان واگذار کرد، اما باید این نکته را نیز خدمت شهردار و اعضای شورای شهر متذکر شد که چه این اقدام شهرداری و چه اقدامات دیگری از این دست که همگی جز وظایف مسلم مجموعه مدیریت شهری هستند، با پول بیت المال و درآمدهای حاصل از روش هایی چون تراکم فروشی و عوارض شهرداری انجام می شوند، یعنی هزینه آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم از جیب همان مردمی خارج می شود که باید منت دار حضرات بابت چند فقره آسفالت ریزی باشند.
هوشیار که در همان روزهای نخستین حضور در کاخ شهرداری نیز با استفاده از کلیدواژه رایج این روزهای مدیران شهری تبریز و رسانه های وابسته به آنها تحت عنوان «پرهیز از خودزنی و خودتحقیری» به نوعی راه را برای فرار خود از نقدها باز گذاشته، در دیدار اخیر خود با استاندار آذربایجان شرقی نیز در باب لزوم وارد آوردن شوک به تبریز در بخش ها و سطوح مختلف اینگونه گفته است: تبریز در سال های گذشته از عدم توجه در حوزه های مختلف رنج برده و علاوه بر شهرداری، در دیگر حوزه ها نیز مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته و نیاز است که در این حوزه شوکی وارد شود و به عنوان یک تبریزی و آذربایجانی، این خلا را احساس میکنم.
در چنین شرایطی یادآوری هدفگذاریهای ذیل برای جناب شهردار خالی از لطف نخواهد بود، اهدافی چون تغییر دیدگاه در نظام مدیریتی، ایجاد نظام برنامه ریزی بر اساس ظرفیتهای دانش بنیان، حرکت به سمت اقتصاد پایدار شهری، توسعه زیرساختها و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد نظام متمرکز مالی شفاف، تحول و توسعه جهشی تبریز با تکیه بر روحیه جهادی، ارتقا مشارکت عمومی، تربیت مدیران جوان انقلابی، عدالت محوری در توسعه امکانات و زیرساختهای شهری، توجه ویژه به حاشیه نشینی و بافت فرسوده، مدیریت بحران و ارتقأ تاب آوری شهری و افزایش تعاملات بین شهری برای ارتقای جایگاه ملی و بینالمللی تبریز که توسط خود هوشیار به عنوان راهبردها و محورهای اصلی مدیریت شهری تبریز در دوران شهرداری وی عنوان شده است.
با مقایسه این فهرست پر و پیمان اهداف با اظهارات و موضعگیریهای اخیر شهردار تبریز طرح این سئوال منطقی به نظر میرسد که آقای هوشیار آیا منظور و تلقی شما از تحول در مدیریت شهری تبریز، منت گذاشتن بر سر مردم فهیم این شهر بابت چند فقره آسفالت کوچه و خیابان است، حتی با قبول این ادعا که در دورههای پیش از شما چنین اقدامی با چنین کمیت و کیفیتی نیز انجام نشده است، آن هم با پولی که به عناوین مختلف در راهروها و راه پلههای شهرداریهای مناطق از جیب همین مردم محجوب خارج میشود و فخر چند تن آسفالتریزی در همه جلسات و سخنرانیها فروخته میشود.
جهت خالی نماندن عریضه موارد ذیل نیز به عنوان بخشی از وعده ها و وظایف مورد انتظار و انتقاد از شهردار تبریز طرح میشود تا شاید همانگونه که وی به کرات تکرار کرده، هیچ کس گمان نکند نامی بزرگتر از نام تبریز دارد و همه امور نیز باید با هدف بازگرداندن جایگاه بیمثال آن در گذشته انجام گیرد، شهری که در سایه انفعال مدیریت شهری و شورای محلی خود دیگر تنها در حرف عنوان کلانشهری را یدک میکشد و در عمل حتی از گردونه کلانشهرهای همتراز خود نیز کنار گذاشته شده و به واسطه همین رویکرد و عمل منفعل نیز سقف توقع و مطالبه مردمانش از اجرای پروژههای ملی و فراملی تا حد آسفالت حداقلی کوچه و خیابان شهرشان پایین آمده و شهردار آن با کوچکترین اقدام مثبت در چنین امور اولیه شهری، این مردمان نجیب را منت دار خود می داند و شورانشینانش نیز به چنین اقدام متحیر العقولی احسنت می گویند و کف می زنند.
حوزه شهرسازی تبریز رها شدهتر از گذشته است
روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز: بروز حوادث مشابه متروپل در دیگر مناطق شهری کشور از جمله تبریز محتمل و متاسفانه حوزه شهرسازی این شهر رها شده تر از گذشته است و باید هر آن نگران حادثه ای ناگوار باشیم و با توجه به چنین شرایطی برنامه ریزی هدفمند برای جذب درآمدهای پایدار از سوی شهرداری ها اجتناب ناپذیر است و مدیریت شهری باید دندان طمع خود را از حوزه شهرسازی بکشد.
کارهای هیجانی شهرداری تبریز و نبود برنامه برای جذب سرمایه گذار
روحالله دهقان نژاد عضو کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر تبریز: به نظر می رسد شهرداری تبریز برنامه جامع و کاملی در حوزه جذب سرمایه گذاری و توسعه و رونق صنعت گردشگری و و ارائه برنامه جامع کاربردی و راهبردی در این خصوص ندارد.
فرار سرمایه از تبریز
علیرضا نوای باغبان عضو شورای شهر تبریز: تغییر ذهنیت در خصوص سرمایه گذاری در شهر تبریز ضروری است و متاسفانه در گذشته همکاری مناسبی با سرمایه گذاران نشده و همین برخوردها موجب فرار سرمایه از تبریز شده چون گویا از نظر شهرداری تبریز سرمایه گذاری یعنی زمین را به سرمایه گذار بدهیم و بگوییم شما چه کار می کنید، باید از این دیدگاه فاصله بگیریم.
وضعیت شهر تبریز قابل دفاع نیست
سیدکاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر تبریز: متاسفانه وضعیت سرمایه گذاری سالهای اخیر در تبریز با توجه به مستندات موجود قابل دفاع و قبول نیست و پروژه های متعدد نیمه تمام موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه مسئولان و دستگاه های مربوطه باشد چون بعضی تحقق عملیات، بعضی فسخ قرارداد و بعضی وارد فازهای حقوقی شده اند.
در مدیریت شهری تبریز عقلانیتی نمی بینیم
احد صادقی عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز: در مدیریت شهری تبریز عقلانیت نمی بینیم و لازم است مجموعه های متولی این امور از جمله شهرداری به چنین موضوعات مهمی توجه ویژهای داشته باشند.
پروژه های عمرانی در سطح شهر منجر به نارضایتی شهروندان شده است
یاسین بجانی نائب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز: متاسفانه برخی از پروژههای عمرانی در سطح شهر منجر به نارضایتی شهروندان شده و لازم است مطالعات دقیقی پیش از اجرای پروژه های عمرانی از سوی شهرداری صورت گیرد تا با چنین آشفتگیهایی که نتیجه آن نارضایتی عمومی است، روبهرو نشویم.
عدم تحقق وعده ایجاد دسترسی نظارتی در سامانه حقوق و دستمزد شهرداری برای اعضای شورا
محمدحسن اسوتچی خزانه دار شورا اسلامی شهر تبریز میگوید: با وجود توافق و وعده شهرداری در خصوص ایجاد دسترسی نظارتی در سامانه حقوق و دستمزدهای این مجموعه برای اعضای شورا، این موضوع محقق نشده و تا امروز اقدام عملی از سوی شهرداری صورت نگرفته و پی گیری ها در این خصوص نیز به نتیجه نرسیده است.
ذکر همین موارد محدود و معدود از مطالبات و نقدها بر عملکرد شهرداری تبریز به وضوح نشان میدهد که تبریز پیش از هر حوزه و سطحی، به شوک در مدیریت شهری به کما رفته خود احتیاج دارد و باید به جناب شهردار یادآور شد که بهتر است بجای برچسب زنی به نقدها و مطالبات با عناوینی چون خودزنی و خودتحقیری تبریز و تبریزی در مقابل تهران و مشهد و اصفهان و یا در بوق و کرنا کردن انجام پیش پا افتاده ترین وظایف شهرداری، همان گونه که در برنامههای خود برای تصدی عنوان شهردار تبریز نیز وعده دادهاند، افق نگاه و ایدهآل خود را از آسفالتریزی با کیفیت با پول بیتالمال و از جیب مردم، به سمت ایجاد تحول بنیادین و اساسی در حوزه مدیریت شهری تبریز تغییر دهند، تحولاتی که به قول آقای هوشیار و حلقه رسانه ای ایشان، باید تبریز را به کلانشهری قابل قیاس و رقابت با جهانشهرها بدل کند.//فارس