اخبار

وزارت علوم باید پرچمدار حکمرانی علم باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم باید پرچمدار حکمرانی علم و حکمرانی علمی باشد، دانشجویان وزارت علوم باید نوع نگاه خود را به سمت حکمرانی علمی تغییر دهند.

دکتر محمدعلی زلفی گل روز سه‌شنبه، ۱۰ خردادماه، در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه تبریز اظهار کرد: زمانی که در دانشگاه تبریز هستیم با دیدن فضای دانشگاه خود را مدیون کسانی که زندگی خود را پای آبادی این دانشگاه گذاشتند، می‌دانیم؛ بنابراین باید شیوه‌ی عملکرد ما به‌عنوان جامعه‌ی فرهیخته نسبت به سایر نهادها متفاوت باشد.

وی ادامه داد: علم به ما یاد می‌دهد تا تجربیات گذشته را از دست ندهیم، نباید هر کاستی را گردن مدیران قبلی بیندازیم، ما یاد گرفته‌ایم، ارثی را که از گذشتگان به ما رسیده است نه تنها حفط کرده بلکه اضافه کنیم و به نسل بعدی هم منتقل کنیم؛ بنابراین از رؤسای ادوار گذشته دانشگاه دعوت کرده‌ایم و به وجود آنها افتخار می‌کنیم چراکه سرمایه نمادین کشور ما هستند.

وی افزود: دکتر مجیدی در چندین عملیات دوران دفاع مقدس شرکت داشت و اصلاً علاقه نداشتم با استعفای او موافقت کنم اما این جابجایی مدیریت‌ها مانند دمیدن روح جدید در بدنه‌ی دانشگاه‌ها است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: حضور هشت رئیس گذشته دانشگاه باید الگویی برای ما باشد چراکه ما راهی جز تغییر در شیوه‌ی نگاه کردن به آموزش عالی نداریم و نوع استفاده و نگاه از دانش در دنیا تغییر کرده است و دانشگاه‌ها باید خالق ارزش از دانش باشند.

وی ادامه داد: حکمرانی علم نیز جزو وظایف وزارت علوم بوده و یک حاکمیت عاقل و دانا علم را بهترین وسیله‌ برای سرمایه‌گذاری می‌داند.

وی همچنین یادآور شد: باید کمک کنیم تا جایگاه علم در کشور حفظ شود که چند درصد از درآمد ناخالصی کشور را صرف دانش می‌کردیم اما فقط نیم درصد آن صرف شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: باید از استعدادها و رشته‌های مختلف استفاده متوازنی داشته باشیم که جدیداً تعداد متقاضیان رشته‌ی ریاضی و فیزیک کاهش یافته است؛ چرا بجای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم؟ آیا صنایع دانشجویان را برای کارورزی به راحتی می‌پذیرند؟

وی متذکر شد: مهارت محوری آموزش نیازمند حمایت فرابخشی است و توسعه صرفاً با توصیه امکان پذیر نیست بلکه با قانون انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: زمانی که صنایع بجای دادن مالیات، در دانشگاه‌ها هزینه کنند، مطمئن باشید تغییر جدی می‌شود که ما تصمیم داریم قوانین و آیین نامه‌های خود را به این سمت سوق دهیم.

به گزارش باش خبر وبه نقل از  ایسنا، در این آیین از خدمات دکتر میررضا مجیدی، تقدیر و دکتر صفر نصراله زاده به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه تبریز معرفی شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا