اخبار

سرود سلام فرمانده بهترین شیوه تربیتی است/مخالفت غرض ورزان سیاسی

جواد شادی در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص اثرات تربیتی سرود سلام فرمانده اظهار داشت: بعضاً نظراتی در فضای مجازی منتشر می‌شود که کودکان چه می‌دانند علی بن مهزیار یا میرزا کوچک خان چه کسی است یا به آنها استرس وارد می‌شود که از نظر روانشناسی چنین اظهاراتی، بنیه علمی ندارند و بیشتر، غرض ورزی‌های سیاسی است.

وی ادامه داد: در مباحث تربیتی در رده های سنی مختلف، ۷۰ درصد شخصیت کودکان در زیر ۷ سال، ۲۰ درصد دیگر در هفت ساله دوم و ۱۰ درصد باقیمانده، در هفت ساله سوم شکل می‌گیرد.

این روانشناس تربیتی کودک توضیح داد: در هفت ساله اول، رفتار مبتنی بر تقلید و در هفت ساله دوم موارد تقلید شده، همسان سازی یعنی تبدیل به رفتار می شوند و در هفت ساله سوم، تقلیدهایی که تبدیل به رفتار شده اند، تثبیت می‌شود.

وی با بیان اینکه سرود سلام فرمانده کار فرهنگی بزرگی انجام داد، گفت: وقتی کودک ما در جامعه چشم باز می‌کند و مثلاً، سگ گردانی را می‌بیند فکر می‌کند که جامعه همین بوده و هست اما باید یک جایی، ترمز تربیت فرهنگی را بکشیم تا کودکان به پیشینه فرهنگی جامعه خود نگاه کنند تا برایشان سوال ایجاد شود که چه جانفشانی هایی برای فرهنگ جامعه شده و الان وظیفه و تکلیف چیست…

شادی ادامه داد: وقتی کودک در سرود سلام فرمانده، اسم شخصیت های همچون علی بن مهزیار، میرزا کوچک خان و حاج قاسم را می‌شنود، سوالات متعددی ذهنش را مشغول می کند … که همین ایجاد سوال، یکی از تکنیک‌های تربیتی است. بعد از آن، کودک از والدین، مربیان و یا معلمان خود سوال می‌کند که امام زمان کیست؟ علی بن مهزیار کیست؟ و یا میرزا کوچک‌خان کیست؟ که نامشان اینگونه زنده هست.

وی با بیان اینکه با تکنیک ایجاد سوال، خود کودک به دنبال پیشینه فرهنگی جامعه خود می‌رود، عنوان کرد: در خصوص همین موضوع ایجاد سوال، اگر یادتان باشد رهبر انقلاب در سالهای ۹۳ و ۹۴ در پی اسلام هراسی در اروپا و غرب و عملیات های تروریستی به نام اسلام، دو نامه به جوانان اروپا نوشتند که اسلام را بدون واسطه رهبران و حاکمان خود، بشناسید. یعنی دقیقاً از تکنیک ایجاد سوال، استفاده کردند. اما با وجود اینکه در آن زمان حکومت غرب و اروپا، این نامه را شدیداً بایکوت کردند اما جوانان اروپا به خیابان‌ها آمدند و از دولتمردان خود خواستند که این نامه ها منتشر شوند، چراکه برایشان سوالات متعددی ایجاد شده بود و بدنبال پاسخ درست بودند…

این روانشناس تربیتی کودک ابراز داشت: منِ روانشناس، اگر بدون اینکه کسی از من سوالی بکند، بخواهم مشکلش را حل کنم، حرف‌های من حالت نصیحت خواهد داشت در نتیجه، در مقابل حرف های نصیحت گونه، گارد می گیرد… اما وقتی کسی خودش سوال کند و جواب بگیرد، سریعا به آن عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به رسیدن سرود سلام فرمانده به آفریقا، هند، پاکستان، جمهوری آذربایجان و … گفت: چنین کار فرهنگی در همه جای دنیا، ایجاد سوال می‌کند و بالاخره سوال مردم دنیا این می شود که مهدی (امام زمان عج) کیست؟؟؟؟
اما برخی غرض ورزان که دورتر از نوک بینی خود را نمی‌بینند و به آن اعتراض می‌کنند و کودکان را پیراهن عثمان می کنند تا به غرض ورزی های سیاسی خود برسند، در حالی که به جرات می‌گویم؛
از نظر علم روانشناسی تربیتی، نه تنها این روش تربیتی، مشکلی ندارد بلکه یکی از بهترین روش‌های تربیتی است.//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا