اخبار

برنامه دولت، تحول در حوزه اقتصاد است

عابدین خرّم امروز در نشست جهاد تبیین اقتصادی ویژه روحانیون شاخص تبریز، نقش روحانیت را در جهاد تبیین، اساسی و تعیین‌کننده خواند و با اشاره به اینکه علما و خطبا، رزمندگان فکری و فرهنگی جامعه و مورد وثوق مردم هستند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با گفتمان‌سازی، جبهه استکبار را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند و اگر منظومه فکری ایشان را خوب تبیین کنیم، اثرات تحریم‌ها و فشارهای دشمنان کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه تبیین، افزود: ارتباط اجتماعی امام جمعه تبریز یک الگوی شاخص برای کل کشور است و باید از این الگو برای ارتباط‌گیری و تبیین مسائل استفاده کنیم.

خرم با اشاره به اینکه دولت مردمی آیت‌الله رئیسی گام بزرگی را در راستای عدالت‌محوری برداشته که طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یکی از مراحل این حرکت عظیم است، افزود: برنامه دولت، تحول در حوزه اقتصاد است و این همان مطالبه‌ای است که رهبرانقلاب بیش از ۱۵ سال، رویکرد عمومی جامعه را به سمت آن هدایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: دولت بنا دارد که اصلاحات عمیقی در حوزه اقتصاد انجام دهد و مردمی‌سازی یارانه یکی از این اصلاحات است؛ در اصل ۴۴ قانون اساسی بنا شده بود تا اقتصاد به دست مردم سپرده شود و انقلاب اقتصادی رخ بدهد؛ اما بازگشت عواید این اصل برای معیشت و رشد اقتصادی مردم محقق نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی، اصلاحات عمیق در بودجه دولت را یکی از رئوس برنامه اصلاحی دولت در حوزه اقتصاد برشمرد و گفت: لوایح بودجه به‌جای اجرای عدالت و رشد اقتصادی، همواره با کسری مواجه می‌شد و سفره مردم را کوچک‌تر می‌کرد و به صورت پنهان، عامل بازدارنده رشد و تولید بود.

وی با بیان اینکه اصلاحات عمیق در حوزه تجارت، توزیع و ترانزیت، از دیگر برنامه‌های دولت است، افزود: به مدت ۱۰ سال، اقتصاد کشور را برای مذاکره معطل کردند و از ظرفیت‌های دیپلماسی منطقه‌ای و کشورهای همسایه غفلت شد.

خرم تاکید کرد: تولید باید در بازار رقابت بتواند برای خود جایگاه ویژه‌ای باز کند و این بازار رقابت منطقه‌ای است که می‌تواند کیفیت تولید را ارتقا دهد.

استاندار آذربایجان شرقی، فقرزدایی را دیگر برنامه اساسی دولت در حوزه اقتصاد اعلام کرد و گفت: مشکل در عدم هدفمندی یارانه‌هاست که در هیچ کجای دنیا این مقدار یارانه‌ آشکار و پنهان توزیع نمی‌شود.

وی همچنین رشد اقتصادی با کمترین تورم را از محورهای برنامه‌های اقتصادی دولت برشمرد و گفت: در برنامه دولت، هدایت ارز به گروه‌های هدف دنبال می‌شود؛ مجلس، دولت را موظف به هدفمند کردن ارز ترجیحی کرده بود که دولت قبلی عمل نکرد و تورم افزایش یافت.

خرّم ادامه داد: توزیع بی‌برنامه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چندین قلم کالا، بسیار زیان‌بار و خسارت‌آمیز بود، چراکه بخشی از کالاها اصلا نیاز جامعه نبود و برخی کالاهای مشمول این ارز نیز با قیمت آزاد به مردم عرضه شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این سیاست، سفره مردم را کوچک‌تر کرد و کشور را با رشد اقتصادی منفی و تورم افسار گسیخته و مفاسد گوناگون مواجه کرد؛ ارز ترجیحی قرار بود از فرصت‌های رانت و ویژه‌خواری جلوگیری کند که این امر محقق نشد.//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا