اخبار

بزرگ ترین چالش پیش روی شرکت های دانش بنیان در آذربایجان شرقی

رضا موسایی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به چالش های پیش رو در شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: صنایع دانش‌بنیان استان بشدت نیازمند نقدینگی و سرمایه‌گذار برای ادامه حیات و یا توسعه فعالیت‌های خود هستند و اگر سرمایه لازم به آنها نرسد ما بزودی با مهاجرت این شرکت‌ها به پایتخت مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای حل این چالش اولین راه حلی که به نظر میرسد تسهیلات مالی دولتی است ولی این منابع بشدت محدود هستند، بنابراین ارتباط کارخانجات بزرگ سنتی تبریز و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: به این صورت که آنها برای نوسازی خود و دانش‌بنیان شدن از این شرکت‌ها کمک بگیرند و سرمایه در گردش آنها به دانش‌بنیان ها سرریز شود و در کنار آن دولت هم حمایت‌های خاصی از بخش های خصوصی که به این روش کار میکنند انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنان خود تصریح کرد: بهتر است حلقه وصل بین آنها مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باشد و کارخانه‌داران ما به عنوان سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor) یا وقتی ورود کلان‌تری دارند به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی CVC ورود کنند و درصدی از نقدینگی خود را به این موضوع اختصاص دهند و از طرف دیگر پارک‌ها با پیمایشی که از شرکت‌ها کرده اند اطلاعات جمع آوری شده را به آنها عرضه کنند در واقع منظور از CVC این است که بنگاه‌های اقتصادی در یک یا چند بخش از زنجیره تامین خود بر روی شرکت‌های دانش بنیان توانمند حوزه مربوطه خود سرمایه‌گذاری کنند و سهام دار آن شوند. می‌توان گفت این یک مدل نو در اقتصاد است که تبریز به عنوان شهر اولین‌ها لازم است پیشگام شود.//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا