اخبارتبریز-1

اینجا قرار بود نفس تبریز را باز کند

آزادراه شهید کسایی تبریز ( کنارگذر جنوبی تبریز)، آزادراهی با قدمت بیش از ۴۰ سال و یکی از پرحادثه ترین محورهای تردد آذربایجان شرقی است که تنها با یک جستجو در مرورگرها می‌توان دریافت که ماهانه چند مورد تصادف و مرگ در این جاده(که می‌توان آن را یک کنارگذر درون شهری تلقی کرد) به ثبت می‌رسد.

وقوع تصادفات بیشمار در این جاده از تصادفات زنجیره‌ای گرفته تا برخورد خودرو با عابرپیاده و آمارهای مرگ و میر و مصدومیت‌هایی که مردم تبریز با آن رو به رو هستند، باعث شده تا در اذهان عمومی چنین تلقی شود که این آزادراه، استانداردها و ایمنی لازم را برای تردد خودروها ندارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به بار ترافیکی بالای این محدوده و تشکیل صف‌های طولانی از خودروها در برخی از برهه‌های زمانی، سوال ایجاد می‌شود که چرا در یک آزادراه ( که از نامش مشخص است و باید تردد در آن آزاد و نه با ترافیک همراه باشد) اینچنین ترافیک‌هایی رخ می‌دهد تا در نهایت شاهد تصادفات زنجیره‌ای باشیم.

سرهنگ رضا کریمی نژاد، رئیس پلیس‌راه آذربایجان شرقی در گفت‌گو با ایسنا، در خصوص وضعیت این آزادراه، می‌گوید: آزادراه شهید کسایی تبریز به طول ۱۸ کیلومتر، بالغ بر ۰.۲ درصد از کل راه‌های استان را شامل شده اما شش درصد تصادفات استان در این مسیر اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که عمده مشکلات این آزادراه مربوط به رمپ‌های ورود و خروج به خصوص در لاین شمالی است، می‌افزاید: با کمبود تجهیزات کنترل ترافیکی و دوربین‌های ثبت تخلف در این اتوبان مواجه هستیم؛ هم‌چنین ترکیب ترافیکی این آزادراه که ترافیک درون شهری به آن افزوده شده، موجب بی انضباطی شده است.

تردد رانندگان بدون کمربند در اتوبان شهید کسایی

وی ادامه می‌دهد: به دلیل کاربری تردد درون شهری این اتوبان، اغلب رانندگان بدون کمربند و همراه با تلفن همراه از سطح شهر تبریز به این آزادراه وارد می‌شوند که این امر یکی از مشکلات اساسی آن است.

کریمی نژاد می‌گوید: عمده دلیل بروز تصادفات در لاین شمالی آزادراه نیز به دلیل حجم بالای ترافیکی و به خصوص تریلی‌ها و خودروهای سنگینی است که در لاین یک حرکت می‌کنند و نظم ترافیکی را به هم می‌زنند.

وی، حداکثر سرعت مجاز تردد در این اتوبان را طبق مصوبه کمیسیون، ۸۰ کیلومتر بر ساعت برای خودروهای سواری و ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه سنگین عنوان کرد.

در روزهای اخیر موضوع قطع درختان کناری این اتوبان در رسانه‌های محلی انتشار یافته و شهرداری در پاسخ به آن، گفته که جا به جایی درختان (و نه قطع) به منظور تعریض این اتوبان انجام می‌گیرد.

با توجه به اهمیت شفاف سازی موضوعات، به گفت‌وگو با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی که مسئول نظارت بر جاده‌های سطح استان است، پرداختیم تا مشکلات این آزادراه مهم تبریز واکاوی شود.

اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، به ایسنا می‌گوید: اتوبان «شهید کسایی» قسمتی از اتوبان «تهران-تبریز-بازرگان» است که به طول ۱۸ کیلومتر در امتداد جنوب شهر تبریز احداث شده است. موضوع احداث این اتوبان در اوایل انقلاب، مورد مطالعه قرار گرفته و بعد از انقلاب اسلامی نیز عملیات اجرایی آن انجام گرفته و زیر بار ترافیک رفته است.

آزادراه شهید کسایی دارای طراحی مهندسی بسیار خوب است

وی می‌افزاید: این اتوبان در نوع خود یک آزادراه چهارخطه بوده که با مشخصات فنی خوب و رعایت استانداردهای لازم از جهت روسازی و طراحی اجرا شده است. روزانه به طور متوسط بالغ بر ۶۳ هزار تردد خودرو از سمت تهران به تبریز و ۵۵ هزار تردد خودرو از سمت تبریز به تهران انجام می‌گیرد که رقمی قابل توجه است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب ترافیکی این اتوبان طی سال‌های اخیر، می‌گوید: وضعیت ترافیکی و تردد خودروها در دوران اجرای پروژه با ترافیک امروز قابل مقایسه نیست چرا که امروز بالای ۱۳۰ هزار تردد روزانه در هر دو باند این اتوبان انجام می‌گیرد که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد آن مربوط به ترافیک درون شهری و باقی مربوط به ترافیک برون شهری می‌شود.

علیزاده ادامه می‌دهد: اختلاف قابل توجهی بین ترافیک درون شهری و برون شهری در این اتوبان وجود دارد، در حالی این اتوبان یک آزادراه نیز محسوب شده و بایستی سرعت تردد در آن حتی به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت برسد و خودروی ورودی به این اتوبان تا زمان خروج از اتوبان با این سرعت بتواند حرکت کند اما تردد درون شهری، اجاره چنین سرعتی را نمی‌دهد.

فقط دو رمپ‌ در پروژه اتوبان شهید کسایی پیش بینی شده بود

وی با اشاره به احداث ۱۶ رمپ ورودی و خروجی در طول مسیر این اتوبان، می‌گوید: تعداد رمپ‌های پیش بینی شده در پروژه ساخت این اتوبان، تنها دو رمپ تقاطع یاغچیان در ضلع شرقی اتوبان و تقاطع دیزل آباد در ضلع غربی اتوبان بود و باقی رمپ‌های که بعدا ساخته‌ شده‌اند، قبلا به عنوان مسیل و راه هدایت آب‌های بالادستی مدنظر قرار داشتند. در واقعشهرداری تبریز، مسیل‌های موجود در طول اتوبان شهید کسایی را تبدیل به زیرگذر کرده و بدون این‌که رمپ‌های ورودی و خروجی در قالب کار مهندسی و طراحی شده باشند، اکنون تبادل ترافیکی در این مسیل‌ها انجام می‌گیرد.

 

وی می‌افزاید: تعدد این رمپ‌های غیرمهندسی باعث شده تا کیفیت سرویس دهی ترافیک در اتوبان شهید کسایی زیر سوال برود و منجر به بروز تصادفات مختلف شود. در حالی که خود این آزادراه از لحاظ فنی یک جاده خوب و مهندسی شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به وجود کاربری‌های متعدد در بالاست و پایین دست جاده که خود عامل بروز تصادفات هستند، اظهار می‌کند: این کاربری‌ها از جمله پمب بنزین، سوخت سی ان جی و … با پروانه شهرداری تبریز به صورت عرضی در کناره‌های اتوبان شهید کسایی گسترش یافته است.

 

وی خاطرنشان می‌کند: عابران پیاده نیز یکی از بزرگترین معضل‌های این اتوبان بوده و منجر به بروز تصادفات می‌شوند. پل‌های عابر پیاده مختلفی توسط راهداری و یا بخش خصوصی و شهرداری در طول مسیر اتوبان ایجاد شده است اما با این حال نمی‌توانیم این پل‌ها را در تمامی نقاط آزادراه تعبیه کنیم.

 

وی در خصوص برنامه‌های این اداره کل برای بهبود وضعیت این اتوبان، اظهار می‌کند: اوایل دهه ۹۰، اداره راه و ترابری استان (اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کنونی) توافق نامه‌ای را در راستای ارتقای تعداد لاین‌های این اتوبان از چهار به شش لاین با مشارکت شهرداری وقت تبریز امضا کرد. بر اساس این توافق، قرار شد تا یک لاین در ضلع لاین جنوبی اتوبان توسط اداره راه و ترابری و یک لاین شمالی توسط شهرداری احداث شود.

 

احداث لاین سوم جنوبی اتوبان و کاهش مشکل ترافیکی

 

علیزاده ادامه می‌دهد: ما در همان سال، موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده و پیمانکار را استخدام کردیم و در نهایت لاین سوم جنوبی اتوبان احداث شد؛ حتی اکنون نیز در این مسیر، مشکل ترافیکی نداریم اما لاین برگشتی یعنی مسیر تهران به آذرشهر که قرار بود توسط شهرداری اضافه شود، تاکنون عملیاتی نشده است.

 

وی می‌گوید: با گذشت چند سال و بی توجهی شهرداری به تعهدات خود، موضوع احداث لاین سوم مسیر تهران به آذرشهر جزو مصوبات کمیسیون ایمنی استان با حضور معاون عمرانی استانداری در سال گذشته مطرح شده و در نهایت شهرداری مکلف به اجرای آن در اسرع وقت شد.

 

لاین سوم شمالی اتوبان با همکاری راهداری و شهرداری احداث می‌شود

 

وی اضافه می‌کند: پس از پیگیری‌های انجام گرفته، شهرداری تبریز نسبت به اجرای تعهد خود گام برداشته و در این راستا یک توافق جدید ما بین اداره کل راهداری و شهرداری امضا شد تا براساس آن، تحت یک کار مشترک بتوانیم یک لاین به اتوبان شهید کسایی اضافه کنیم که این امر جزو برنامه‌های کاری ۱۰۱۴ شهرداری تبریز قرار دارد.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به جابه جایی درختان این منطقه، ادامه می‌دهد: در ابتدا جهت ساخت لاین شمالی، قرار شد تا درختان منطقه تا عید نوروز جا به جا شوند و به سایر نقطه شهر انتقال دهند تا محیط برای تعریض باند شمالی اتوبان محیا باشد.

 

وی با بیان این‌که در صورت عملی شدن این طرح، بار ترافیکی در سمت باند شمالی اتوبان کاهش خواهد یافت، تاکید می‌کند: اگر اعتبار موردنیاز برای اجرایی شدن این طرح در زمان مناسب و همراه با پیشرفت پروژه تخصیص یابد، تعریض اتوبان شیهد کسایی در سریعترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

 

بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیت حمل و نقل و مسیرهای تردد رانندگان در سطح استان، لازم است تا اجرای طرح احداث لاین سوم شمالی اتوبان شهید کسایی (که محل تصادفات بسیاری است) تسریع یابد و در این راستا مسئولان نیز حتما به تعهدات خود عمل کنند.//ایسنا

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا