مسجد «میللی» تبریز با قدمت چندین هزار ساله، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی-اسلامی بوده که در زمان رونق خود، بهعنوان عامل اتحاد بین ادیان شناخته میشده است.
مساجد از دیرباز بهعنوان عنصری اساسی در جوامع اسلامی مطرح بوده است. در ایران نیز مسجد از دیرباز در بطن شهرها و روستاها وجود داشته و معماری مساجد نیز همواره مورد توجه بوده است.
شهر تبریز با توجه به تاریخ و قدمت خود، آثار تاریخی بسیاری دارد؛ از جمله این بناهای تاریخی میتوان به مساجد اشاره کرد که نمونهای از آن مساجد میللی است.
«میللی مچید» تبریز بهعنوان نماد همزیستی ادیان و مذاهب، نشان از صلح طلبی ایرانیان از دوران گذشته تاکنون بوده و نشان دهندهی زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کشور ما است.
در تبریز مساجد میللی متعددی وجود داشت که میتوان به مساجد میللی بهار، مسجد محلهی گجیل و مسجد میللی میدان صاحب الامر اشاره کرد. تعدادی از آنها مانند مسجد میللی محله گجیل تخریب شده و مجددا با معماری جدید بازسازی شدهاند و دیگر از چهار میل اصلی آنها خبری نیست اما مهمترین و اصلیترین آنها مسجد میللی میدان صاحب الامر است که به تفصیل در مورد این مسجد خواهیم پرداخت.
مسجد میللی تبریز؛ عامل اتحاد و وفاق بین ادیان
یک تبریزشناس در مورد مساجد میللی به ایسنا میگوید: یکی از مساجد میللی و اصیل تبریز که تخریب شد، در خیابان دوهچی نزدیکی میدان صاحب الامر است که هم اکنون در حال بازسازی بوده و سعی دارند آن را مانند روز اول بازسازی کنند.
کریم میمنتنژاد ادامه میدهد: یکی از دلایل مهم تخریب این مسجد، ظاهر آن بود که از دو میل کوچک، دو گلدسته بزرگ و یک ستاره داود تشکیل شده بود و در داخل آن نیز دو محراب قرار داشت.
او اضافه میکند: میل به استوانهای توپر آجری یا سنگی گفته میشود که در گذشته بهعنوان راهنما در جادهها احداث میشدند تا مردم راه را گم نکنند البته بر سر مقابر شیوخ و عرفا نیز میلی میساختند که هم اکنون در قبرستان شادآباد تبریز نمونههایی از آن به چشم میخورد.
زخم بیمهری بر تن مسجد «میللی» تبریز
او با بیان اینکه مسجد میللی صاحب الامر تقریبا ۲۰ سال گذشته در دههی ۷۰ تخریب شد، خاطرنشان میکند: مساجد میللی عامل وفاق بین ادیان بودند؛ این میلها بر سر مقابر علما رسم میشدند که در آرامگاه عرفا، چهار میل به قرینه استفاده میکردند و حدس میزنیم که یک اتفاقاتی در این مساجد افتاده باشد.
میمنتنژاد یادآور میشود: مسئولان امر طبیعتاً یک تعداد موارد را سطحی و بدون علم مینگرند به همین دلیل بنا را تخریب میکنند؛ میللی یک اسم ترکی به نام میلدار است.
او میگوید: یکی از مساجد میللی نیز در خیابان گجیل است که به تازگی بازسازی و کاشی کاری شده است و کتیبهای نیز بر سر در آن نصب شده است اما میلها را تخریب کردند.
زخم بیمهری بر تن مسجد «میللی» تبریز
مسجد ملی در محلهی گجیل تبریز
او همچنین تاکید میکند: مسئولین هیچ توجهی به آثار تاریخی ندارند و مواردی که گفته میشود صرفا در حد حرف است و در عمل دیده نمیشود، برای نمونه در مسجد کریمخان چهارراه منصور که میل نداشت، میل اضافه کردند چرا که مذهب بهعنوان ابزاری شده است تا تابع هیچ قانونی نباشند.
مسجد «میللی» تبریز با قدمت چندین هزار ساله، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی-اسلامی بوده که در زمان رونق خود، بهعنوان عامل اتحاد بین ادیان شناخته میشده است.
مساجد از دیرباز بهعنوان عنصری اساسی در جوامع اسلامی مطرح بوده است. در ایران نیز مسجد از دیرباز در بطن شهرها و روستاها وجود داشته و معماری مساجد نیز همواره مورد توجه بوده است.
شهر تبریز با توجه به تاریخ و قدمت خود، آثار تاریخی بسیاری دارد؛ از جمله این بناهای تاریخی میتوان به مساجد اشاره کرد که نمونهای از آن مساجد میللی است.
«میللی مچید» تبریز بهعنوان نماد همزیستی ادیان و مذاهب، نشان از صلح طلبی ایرانیان از دوران گذشته تاکنون بوده و نشان دهندهی زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کشور ما است.
در تبریز مساجد میللی متعددی وجود داشت که میتوان به مساجد میللی بهار، مسجد محلهی گجیل و مسجد میللی میدان صاحب الامر اشاره کرد. تعدادی از آنها مانند مسجد میللی محله گجیل تخریب شده و مجددا با معماری جدید بازسازی شدهاند و دیگر از چهار میل اصلی آنها خبری نیست اما مهمترین و اصلیترین آنها مسجد میللی میدان صاحب الامر است که به تفصیل در مورد این مسجد خواهیم پرداخت.
مسجد میللی تبریز؛ عامل اتحاد و وفاق بین ادیان
یک تبریزشناس در مورد مساجد میللی به ایسنا میگوید: یکی از مساجد میللی و اصیل تبریز که تخریب شد، در خیابان دوهچی نزدیکی میدان صاحب الامر است که هم اکنون در حال بازسازی بوده و سعی دارند آن را مانند روز اول بازسازی کنند.
کریم میمنتنژاد ادامه میدهد: یکی از دلایل مهم تخریب این مسجد، ظاهر آن بود که از دو میل کوچک، دو گلدسته بزرگ و یک ستاره داود تشکیل شده بود و در داخل آن نیز دو محراب قرار داشت.
او اضافه میکند: میل به استوانهای توپر آجری یا سنگی گفته میشود که در گذشته بهعنوان راهنما در جادهها احداث میشدند تا مردم راه را گم نکنند البته بر سر مقابر شیوخ و عرفا نیز میلی میساختند که هم اکنون در قبرستان شادآباد تبریز نمونههایی از آن به چشم میخورد.
او با بیان اینکه مسجد میللی صاحب الامر تقریبا ۲۰ سال گذشته در دههی ۷۰ تخریب شد، خاطرنشان میکند: مساجد میللی عامل وفاق بین ادیان بودند؛ این میلها بر سر مقابر علما رسم میشدند که در آرامگاه عرفا، چهار میل به قرینه استفاده میکردند و حدس میزنیم که یک اتفاقاتی در این مساجد افتاده باشد.
میمنتنژاد یادآور میشود: مسئولان امر طبیعتاً یک تعداد موارد را سطحی و بدون علم مینگرند به همین دلیل بنا را تخریب میکنند؛ میللی یک اسم ترکی به نام میلدار است.
او میگوید: یکی از مساجد میللی نیز در خیابان گجیل است که به تازگی بازسازی و کاشی کاری شده است و کتیبهای نیز بر سر در آن نصب شده است اما میلها را تخریب کردند.
مسجد ملی در محلهی گجیل تبریز
او همچنین تاکید میکند: مسئولین هیچ توجهی به آثار تاریخی ندارند و مواردی که گفته میشود صرفا در حد حرف است و در عمل دیده نمیشود، برای نمونه در مسجد کریمخان چهارراه منصور که میل نداشت، میل اضافه کردند چرا که مذهب بهعنوان ابزاری شده است تا تابع هیچ قانونی نباشند.//ایسنا