اخبار

حس خوب زندگی در مراغه برفی

عروس دامنه‌های جنوبی سهند، زیبایی‌هایی غیرقابل وصف دارد و شاید به همین دلیل هم ذوق و هنر مردمانش برای توصیف آنچه که در واژه‌هایشان نمی‌گنجد، پس از بارش باورنکردنی برف روزهای اخیر، به شامانی و خلق آثار هنری کشیده شده و خروجی نخست آن شکل‌گیری جمع‌هایی به شکرانه بارش برف در کوهپایه‌هاست. 

ظهور شاعرانی بلندآوازه، خوشنویسانی در تراز ملی، نگارگرانی نامی و عکاسانی از دیار عاشقانه‌ها نیز با حس و حال مردمان این دیار و زیبایی‌های وصف‌ناپذیرش پیوندی عمیق دارد؛ شاعرانی چون «میرزا حسین کریمی مراغه‌ای» که زیبایی‌های مراغه و سهند را اینگونه توصیف کرده است: « گل گور گوزلیم باغ گلستاندی مراغه / بیر پارچا صفا روضه رضواندی مراغه».

 

شعری پرطرفدار به زبان محلی که سرآغاز آن اینگونه به فارسی برگردانده می‌شود: «ای زیباپسند بیا و ببین که باغ گلستان است مراغه / یک پارچه صفا، روضه رضوان است مراغه/….». 

«ودود دوستی» شاعر متخلص به «ایلقار» نیز حس و حال خوب خود پس از بارش برف و شادمانی مردم را با قرائت متنی به این شکل بیان می‌کند: برف یعنی جوشش چشمه‌ها، خروشانی رودها، سرسبزی کوه و صحرا وَ تبلور چشم‌نواز طراوت در طبیعت.

 

«برف یعنی حلول شادی و برکت وَ متبرّک شدن دل‌ها به عشق و امید / برف یعنی رحمت فزاینده‌ی الهی وَ زایش مهر و امید در وانفسای درماندگی در چنگ حسرت و یأس / برف نشانه‌ی پاکی و صداقت وَ مبشّر نعمت و فراوانی است / برف هرچه سنگین‌تر و انبوه‌تر، بهارِ پیش رو به همان نسبت زیباتر و دلگشاتر خواهد بود / به یمن نزول این رحمت پاک، سر به سجده می‌نهیم و شکر می‌گزاریم خدای مهربان را». 

«امیر دانش مراغی» از خوشنویسان دارای درجه فوق ممتاز در شکسته نستعلیق که اخیرا نیز جایزه برگزیده آینه‌دار دوران و جایزه هیئت داوران این مجموعه فرهنگی را کسب کرد، یک بیت شعر از پروین اعتصامی با مضمون «به ماه دی، گلستان گفت با برف / که ما را چند حیران میگذاری» با رقص قلم و مرکب خوشنویسی، و تصویر آن را به نشانه همدلی با مردمی که این روزها به خاطر بارش چشمگیر برف شادمان هستند//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا