اخبار

نشست هم‌اندیشی رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با روسای ادوار شورا برگزار شد

اولین نشست هم‌اندیشی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با روسای ادوار شورای شهر به‌منظور استفاده از تجریبات، نظرات و پیشنهادها، شامگاه روز شنبه در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

رسول برگی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه اظهار کرد: شورای شهر که در گذشته‌ عنوان انجمن شهر را به خود اختصاص داده بود، حلقه‌ی اتصال بین مردم و مسئولان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: روسای ادوار مختلف شورای شهر تبریز به رغم سلایق گوناگون، زحمات زیادی برای شهرمان کشیده‌اند که اکنون ماحصل‌ آن‌ زحمات را شاهد هستیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم از پیشنهادات و تجارب روسای ادوار گذشته شورا بهره‌مند شویم تا دیگر آزمون و خطایی در این راستا وجود نداشته باشد.

برگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بهتر است حداقل هر ۳ یا ۶ ماه یک‌بار جلسه بین روسای ادوار و حتی اعضای دوره‌های قبل برگزار شود تا موضوعات روز و مشکلات شهر را بررسی کرده و از تجربیات آنها برای حل معضلات شهری استفاده کنیم .

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: پیشنهاد من این است تشکلی را با عنوان اعضای ادوار شورا تشکیل داده و آرشیوی برای ثبت تمام اقدامات شورا از آغاز فعالیت تاکنون ثبت کنیم تا با این کار تاریخچه‌ای ماندگار برای شورای شهر به میراث بگذاریم.

برگی یادآور شد: بهتر است در کمیسیون‌های شورای شهر نیز ارتباط با اعضای ادوار گذشته به وجود آید تا در این راستا هم از تجربیات ادوار بهره ببریم.

چشم‌انداز ۱۲ساله تبریز مورد توجه اعضای شورای شهر قرار گیرد

شکور اکبرنژاد نیز اظهار کرد: باید کیفیت اقدامات شورا بیشتر شده و نباید کارها از صفر شروع شود.

وی ادامه داد: بهتر است شفاف‌سازی در مباحث مختلف و توجه به برنامه پنج ساله و چشم‌انداز ۱۲ ساله تا حد ممکن مورد توجه ویژه اعضای شورای ششم قرار گیرد.

اکبرنژاد در ادامه‌ی سخنان خود بیان کرد: تجربیات انباشته شورای پنجم به‌ویژه در برنامه‌ریزی، پژوهش، شفاف‌سازی و نظارت هم مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

رییس ادوار شورای اسلامی شهر تبریز افزود: قبل از اتخاذ تصمیم، مروری به تصمیمات دوره‌های قبلی داشته باشید و از کارشناسان و افراد مورد اعتمادتان استفاده کنید.

اکبر نژاد در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بازنگری در شهرسازی، توجه به خدمات شهری، تغییر الگوی معابر و کفسازی‌ها، آسفالت، تقاطع‌ها، عدم ریخت‌وپاش در پروژه مترو، پرورش نیرو در بدنه شهرداری تبریز همگی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد مورد توجه ششمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر تبریز قرار گیرد.

باید همواره برای آبادانی تبریز تلاش شود

محمدحسن لواسانی نیز گفت: باید همواره برای آبادانی شهر تلاش کنیم تا اقدامات در خور شانی را شاهد شویم چرا که تبریز چشم و چراغ کشور است و الگویی برای سایر شهرها نیز به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم تهیه و تدوین آرشیو مصوبات شورا خاطرنشان کرد: وجود آرشیو مصوبات ادوار مختلف شورای اسلامی شهر تبریز یک موضوع مهم بوده که برای کلان‌شهری چون تبریز لازم است.

رییس اولین دوره‌ی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: اعضای ششمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر تبریز به نوعی جانشین سرداران بزرگ مشروطه هستند و ما در قضایای مدیریت شهری وارث آن‌ها هستیم.

لواسانی یادآور شد: اعضای شورای شهر تبریز می‌توانند برای حل معضلات شهر از صاحب‌نظران و متفکران دعوت کرده و از نظرات و ایده‌های آنها استفاده کنند.

هنر شورای شهر تحقق عدالت شهری است

علاء‌الدین نورمحمدزاده نیز بیان کرد: هنر شورای شهر برای عبور از موانع، تحقق عدالت شهری و بر طرف کردن فقر است.

وی ادامه داد: وظیفه شورا برطرف کردن مشکلات مربوط به شهر است و نباید وارد درگیری‌های جناحی شود.

رئیس ادوار شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز بهتر است به درآمدهای پایدار توجه و مطالعات کارشناسی را نیز اجرایی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت رفع معضل حاشیه‌نشینی گفت: حاشیه‌نشینی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهر تبریز است که اعضای شورای شهر باید نسبت به برطرف کردن این مشکل اقداماتی را اتخاد کنند.

نورمحمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آلودگی هوای تبریز اظهار کرد: اکنون در تمامی کشورهای جهان معضل آلودگی شهرها برطرف شده و امکان آن وجود دارد که تبریز نیز بدون آلودگی اکسیژن و آلودگی صوتی باشد.

وی اضافه کرد: تبریز نیازمند پروژه‌های جدید است و نباید روی پروژه‌های نیمه‌تمام تمرکز و پروژه‌های جدید بایکوت شود.

نورمحمد زاده

در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید ورزش‌محوری در دستور کار مدیریت شهری جدید قرار گیرد، ادامه داد: بهتر است تبریز به‌عنوان شهر ورزش‌های همگانی معروف باشد و زیرساخت‌های این مهم فراهم شود.

آنچنان که باید به شوراها بها داده نمی‌شود

شهرام دبیری نیز با بیان اینکه شوراها در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند، گفت: اردیبهشت سال  ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی (ره) دستور دادند شوراها برای اداره امورشهر و روستاها تشکیل شود، بعدها این نهاد در قانون اساسی تصویب شد که این اداره تبدیل به نهادی نظارتی شود و در قانون اساسی جایگاهش کمی تقلیل یافت و برای شورای شهر ۳۴ وظیفه تعیین شد.

وی ادامه داد: فعلا به همه اختیاراتی که به شوراها در قانون داده شده عمل نمی شود که باید تلاش کنیم تا قوانین موجود را اجرا کرده و خود و گذشته‌ها را زیر سوال نبریم.

رئیس ادوار شورای شهر تبریز اظهار کرد: متاسفانه همیشه مسائل مربوط به شورا و شهرداری در جامعه برجسته می‌شود درحالیکه همان اقدامات در سایر نهادها وجود دارد که برجسته نمی شوند، به جای اینکه جایگاه شورا را ارتقا دهیم باعث تنزل آن می‌شویم.

وی در بخشی هم در خصوص برنامه پنج ساله و چشم انداز ۱۲ ساله تبریز بیان کرد: شورای شهر پنجم برای هدفمند کردن مسیر بودجه در سال دوم شورا، برنامه ۵ ساله را مطرح و تصویب کرد که این مهم در تاریخ شورا و شهرداری تبریز بی‌سابقه بود.

دبیری  گفت: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در دوره پنجم چشم‌انداز مدون  ۱۲ ساله‌ای را در۱۴۴ ماده با استفاده از متخصصان و مدیران شهری تا سال ۱۴۰۹ تدوین و آماده‌سازی کرد و این چشم‌انداز ۱۲ ساله حاصل بیش از ۵۰ جلسه بررسی و تلاش اعضای مرکز پژوهش درقسمت‌های مختلف بود که اکنون هم مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس ادوار شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شوراها حقیقتا در امنیت جامعه بسیار موثر بوده و مسائل و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه آنچنان که باید و شاید به شوراها بها داده نمی‌شود، ادامه داد: در زمان جنگ، دولت بودجه نداشت و گفتند که شهرداری‌ها خودکفا باشند.

دبیری گفت: سال‌هاست پیگیر درآمد پایدار شهرداری‌ها هستیم، هم اکنون هم ۱۰ درصد درآمد شهرداری‌ها پایدار است در حالیکه دربسیاری از کشورهای جهان ۸۰ درصد است.

باید نگاه منصفانه‌ای نسبت به مدیران گذشته داشته باشیم

جواد ششگلانی نیز برگزاری این جلسات را اقدامی تحسین‌برانگیز نام برد و گفت: باید در خصوص اقدامات مدیران دوره‌های گذشته نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم و بگوییم که از کجا به کجا  رسیده‌ایم چراکه تلاش آنها در راستای خدمت به مردم بوده است.

وی اضافه کرد: بهتر است نیازهای شهر را احصا کرده و نسبت به امکانات و نیازها برنامه‌ریزی شده و بر همان اساس به شهروندان خدمات ارائه داده شود.

ششگلانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط بین‌بخشی از مهم‌ترین موضوعات بوده که ضروری است مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: بهتر است دستگاه‌های مختلف باهم در یک خط قرار گیرند و وظایف هم‌پوشانی شود تا مجموعه‌ها در مقابل هم قرار نگیرند.

رئیس ادوار شورای اسلامی شهر تبریز افزود: بعضا اتفاق افتاده که مسئولان شهری و استانی  کارها را با حمایت هم به خوبی پیش برده‌اند و در مقطعی نیز اختلافاتی پیش آمده که توفیق سلب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شهر باید همانند مجموعه‌ای تعریف شود که همه به یک هدف واحد تلاش می‌کنند، در این صورت قطعا موفقیت حاصل خواهد شد.

ششگلانی یادآور شد: برخی کارشناسی‌ها در حوزه مدیریت شهری واقعی نیست و در مجموعه شهر ما شاید اجرایی نشود در این راستا یک سری مشکل ساختاری داریم و تا آنها برطرف نشود، کارها پیش نمی‌رود.

دولت‌ها رفتار خوبی با شهرداری‌ها ندارند

عباس رنجبر شهردار کلانشهر تبریز نیز با بیان اینکه دولت با شهرداری ها رفتار مناسبی ندارد، گفت: در برهه‌ای از زمان در قالب یکسان نمودن عوارض حق شهر پرداخت می‌شد حالا وزارت دارایی در حق شهرداری‌ها اجحاف می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت هر سال سعی می‌کند وظایف خود را به گردن شهرداری بیاندازد، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه قانونی وجود دارد که به غیر از حقوق پرسنل رسمی و … بقیه هزینه های راهنمایی و رانندگی به عهده شهرداری است.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه در سه ماه گذشته بر اساس سیاست‌های شورای شهر کار شده است، اظهار کرد: برای بازگشایی‌های اصلی، بهسازی شهری و اصلاح ساختار وضع موجود بودجه خوبی در نظر داریم.

وی با اشاره به خروج شهربازی ائل گلی را از محیط فعلی، تاکید کرد: طرح پارک باغشمال را کار کرده‌ایم که لایحه آن این هفته به شورای شهر می رسد و بر این اساس بالای 5 میلیارد تومان درآمد سالانه خواهیم داشت و در بحث شهر هوشمند  نیز فراخوانی خواهیم داد تا ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری جهت ایجاد زیرساخت شهر هوشمند در شهر کار شود.//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا