اخبار

برف و باران از روز دوشنبه آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

محمد امیدفر، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار  با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می گیرد، افزود: با ورود امواج ناشی از مرکز کم ارتفاع بسته ای که روی دریای مدیترانه بسته شده، ناپایداری در جو استان حاکم می شود و بارش باران و برف را در پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: فعالیت این سامانه تا اواخر روز پنجشنبه و احتمالا صبح جمعه موجب افزایش سرعت وزش باد و در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش پراکنده برف، احتمال لغزندگی معابر و بروز کولاک در مناطق برفگیر استان می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در روزهای آینده تا شب دوشنبه با توجه سکون جو در شهرهای پرجمعیت و صنعتی، بر میزان آلاینده های جوی افزوده شده و از کیفیت هوا در این شهرها کاسته می شود.

امیدفر، توصیه کرد تمامی گروه های سنی تا روز سه شنبه این هفته از تردد غیرضروری در سطح شهرهای صنعتی و پرجمعیت به ویژه مناطق آلوده خودداری و از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز پرهیز کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید و آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز هشت ایستگاه سنجش کیفیت هوا وجود دارد.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا