میدان آذربایجان، پروژهای که قرار بود یکی از اَبر پروژههای شهرداری تبریز و شاهراهی به چهار بزرگراه تبریز باشد اما به نقطه سیاهی در کارنامه شهرداری و شورای شهر تبریز تبدیل شد.
طرح اولیهای که برای میدان آذربایجان ارائه شده بود طرحی زیبا و گره گشا بود اما در نهایت طرحی اجرا شد که هیچ شباهتی به طرح اولیه این میدان نداشت. تفاوت اساسی طرح اجرا شده و طرح اولیه، هدررفت هزینه در این پروژه و وضعیت نامناسب این میدان موضوعاتی هستند که در سالهای گذشته مورد نقد اعضای شورا و مردم قرار گرفته است.
سلاخی فضای سبز برای مسیری که اجرا نشد
یکی از رانندگان تاکسی در مسیر میدان آذربایجان در خصوص اجرای این طرح گفت: به جای اجرای نقشه اولیه این طرح دو زیرگذر احداث کردند و کل فضای سبز این محل را از بین برده و درختان را قطع کردند و بعدا دقیقا در همان محل درختکاری کردند!
وی ادامه داد: شهرداری حتی آسفالت و روشنایی این میدان را حل نکرده و یک ایستگاه برای تاکسیها احداث نکرده است. متاسفانه هر روز حداقل شاهد تصادف یک عابر پیاده هنگام عبور از این محل هستیم.
۹۰۰ شمع غیرضروری در میدان به کار برده شده است
روح الله رشیدی هم با بیان اینکه براساس صورت وضعیتهای تایید شده ۵۳ میلیارد تومان صورت وضعیت پرداخت شده است، گفت: اما هزینههای جانبی این پروژه بسیار بیشتر از این هزینه بوده و کارهای خرد به پیمانکاران خرد داده شده که عدد را بسیار بالاتر میبرد.
وی با اشاره به اینکه شورا بر اینکه افراد متخلف باید هزینه این تخلف را پرداخت کنند، تاکید دارد، عنوان کرد: اجرای این پروژه به قدری به تاخیر افتاد که عدد متورم شده و از ۱۲ میلیارد تا ۲۴ میلیارد برآورد هزینه لازم برای اتمام این پروژه است.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: لایحه ای شهرداری در دست دارد که همان ایده اتصال اتوبان پاسداران به جاده مرند را به شورا بیاورند؛ این یعنی چنین طرح ضروری بوده و اینکه چرا به تاخیر افتاده محل بحث است.
وی با بیان اینکه شمع کوبی اضافه و غیرضروری در این میدان صورت گرفته است، ابراز داشت:بالغ بر ۱۲۰۰ شمع در اینجا به کار رفته که به تعبیر افراد فنی حدود ۹۰۰ شمع غیرضروری بوده که هزینههای زیادی برای آن صورت گرفته است.
گفتنی است؛ میدان آذربایجان که ورودی تبریز از سمت فرودگاه بین المللی شهید بهشتی است قرار بود در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری برسد که با گذشت پنج سال این موضوع محقق نشده است.//اناج